تواریخ یا تاریخ شیخ اویس تالیف ابوبکر قطبی اهری نجم از مورخان بنام عهد خویش است در سال 860 قمری نگاشته شده است. پیش از این بخش هایی از این کتاب که در تاریخ اویس چوپانی نوشته شده، به صورت عکس و ترجمه روسی انتشار یافته بود. اهمیت این متن تاریخی، استفاده از متون کهن و گزارش روزگار خود است. مولف تسلط خاصی بر اوضاع آذربایجان و اران داشته و از این جهت متنی قابل توجه ارائه نموده است. از این رو کاربردهای اسامی جغرافیایی مثل آذربایجان و اران و شروان و نخجوان و ... به طور دقیق به دست می آید. کتاب حاضر که نسخه یگانه آن در کتابخانه دانشگاه لیدن نگهداری می شود، دربرگیرنده روزگار پیشدادیان، کیان، اشکانیان، ساسانیان، خلفای راشدین، بنی امیه، آل عباس، آل سبکتکین، آل بویه، سلجوقیان، مغولان و شیخ اویس می باشد. این کتاب به کوشش ایرج افشار و توسط انتشارات ستوده دراختیار مشتاقان تاریخ و ادب ایران قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

594c3eebcc139.jpg

لبّ التواریخ

امیر یحیی بن عبداللطیف حسینی قزوینی (885-962 قمری) کتاب لبّ التواریخ را که از تواریخ عمومی مهم عصر صفوی به شمار می رود، در زمان شاه تهماسب صفوی و در حدود سال 948 هجری تالیف کرد. بخش اول کتاب به تاریخ پیامبر و امامان و بخش دوم به پادشاهان پیش از اسلام ( پیشدادیان، كیانیان، ملوك الطوایف، اكاسره، ساسانیان) می پردازد که تقریبا به ذكر نام پادشاهان هر سلسله حكومتی یا حوادث مهم عصر ایشان محدود می‌ شود. پادشاهان پس از اسلام (چهار خلیفه، امویان، عباسیان)، ایرانیان هم عصر عباسیان (طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان، غوریان، خاندان بویه، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، اتابكان، دو شعبه اسماعیلیان و قراختائیان كرمان)، مغولان و ملوك الطوایف پس از مغولان، تیموریان و تركان قراقوینلو و آق قوینلو مطالب بخش سوم را به خود اختصاص داده اند. بخش چهارم كه مقصود اصلی این نگارش است، به حکومت صفویان اختصاص یافته است. این کتاب در سال 1363 به خط نسخ محمدباقر نیرومند و توسط انتشارات بنیاد و گویا در دسترس پژوهشگران قرار گرفت.

591b3f770d561.jpg

فرهنگ فشرده تاریخ ایران ( از آغاز تا پایان قاجاریه )

تاریخ آیینه تمام نمای وقایع و رویدادهای یک ملت و عبرت آموز نسلهای آینده آن است. ایران با گذشته پرافتخار تاریخی، نقش مهمی در فرهنگ و تاریخ جهان داشته است. کتاب فرهنگ فشرده تاریخ ایران به قلم عباس قدیانی با این انگیزه تدوین شده است تا مجموعه ای قابل دسترس برای علاقمندان مطالعه تاریخ فراهم نماید. این فرهنگ الفبایی تاریخی براساس واژه ها، لغات و اصطلاحات موجود در فرهنگهای دهخدا، معین دائره المعارف فارسی مصاحب و کتابهای مرجع تاریخ قدیم و اکثر کتب علمی و مرجع سالهای اخیر تهیه و گردآوری شده است. چاپ اول این کتاب در سال 1376 توسط انتشارات جاودان خرد در اختیار مشتاقان تاریخ و فرهنگ ایران قرار گرفت.