سخن از علامه محمد اقبال، شاعر و فیلسوف و متفکر و صاحب نظر مسلمان لاهوری، که شصت و یک سال پیش دیده از دیدار هستی و چشم دل از تماشای باغ عالم برگرفت و «معانی و مقاصد شعر او» در میان است که در خاندانی براساس دیانت و آداب و اخلاق اسلامی پرورش یافت. أجدادش چند قرن پیش از تولد او، مصداق بارز «قد تَبَیَّن الرُشدُ مِنَ أالَغَی» گردیده، از تلقین و تقلید رسته، به رشد و تحقیق پیوسته، آیین مقدس اسلام را پذیرفتار آمده بودند. اقبال، نخست قرآن کریم و معارف اسلامی را یاد گرفت آنگاه از فرهنگ شرق و غرب بهره یافت. با ادب فارسی آشنا شد و این آشنایی به معرفت و سرانجام به شیفتگی و دلدادگی کشید و از این رهگذر افکار و معانی بلند در قالب اشعاری با مقاصد ارجمند سرود. در این جا هر چند که ارزیابی اجمالی معانی و مقاصد شعری اقبال منظور نظر است اما نظربه این که وی دارای شخصیتی چند بعدی بوده است یعنی که هم از محضر دانشوران عصر خویش علم آموخته و هم از مبانی تعلیمات قدیم و آموزش‌های جدید آگاهی داشته و شرق و غرب را در جست و جوی حقیقت درنوردیده و حقوق و فلسفه و ادبیات را به موازات یکدیگر خوانده و در ایام تحصیل از خرمن دانش و بینش و فرهنگ دانشوارنی چون آرنولد، ادوارد براون، نیکلسون و أمثال ایشان علم آموخته است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6586f23ad5ed1.jpg

دنیای شاعران

عزت الله همایونفر

( ...وحشي در اشعار خود بيشتر توجّه به روحيّات داشته و بيان احساسات دروني خويش و سينة آتش افروز و دل پرسوز خويش را مي‌نمايد. قصايد وحشي داراي مرتبة بلند است و غزليّات، حكايتي از دل پردرد او. دو مسمّط دل‌پذير از او به يادگار باقي مانده كه بسيار مشهور است، امّا به حكم انصاف، وحشي بهتر از هر كس توانسته است از نظامي تقليد بنمايد و خلدبرين را كه در مقابل مخزن‌الاسرار نظامي ساخته، بهتر از سايرين پرداخته است.)

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63457e826e9ab.jpg

جرعه یی از زلال (برگزیده هایی از آثار منظوم و منثور فارسی)

سید محمد دامادی

دفتر حاضر با نام "جرعه یی از زلال" برگزیده هایی است از آثار منظوم و منثور فارسی از نویسندگان و شاعرانی چون مجتبی مینوی، سعید نفیسی، فروغ فرخزاد و ....که توسط محمد دامادی تالیف شده و در سال 1350 به چاپ رسیده است

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب
6017ec0a67193.png

برگزیده آثار در قلمرو نقد ادبی

این کتاب دربرگیرنده مهم‌ترین مباحث نقد ادبی در قلمرو شاعری و نویسندگی و اصول و موازین حاکم بر سبک‌شناسی است و از کتاب «برگزیده آثار» اثر تی‌.اس. الیوت ترجمه شده و همراه با مقاله‌های روشنگرانه‌ای که «درباره هنر ترجمه» و «کلیاتی درباره نقد» ضمیمه شده و همچنین در ابتدای کتاب به اجمال احوال و افکار الیوت نقد و بررسی شده است.

پژوهش‌ها/نقد و نظریه ادبی
کتاب