در اين مقاله بعد از ترجمه‌اي تفسير گونه به نثر و نظم از نگارنده، سابقه و سير آيه كريمه بسم الله الرحمن الرحيم در نزول آمده و اشاراتي دهگانه به عقايد محدثان و مفسران رفته است. سپس شرح و تفسير باء و اسم و الله و معاني انها، در كتاب‌ها و تفاسير ادبي و كلامي شيعي و سني، چون جامع البيان طبري و التبيان شيخ طوسي، و مجمع البيان طبرسي و الكشاف زمخشري، و الجامع لاحكام القران قرطبي و انوار التنزيل قاضي بيضاوي و الكتاب سيبويه و حاشيه شيخ زاده بر انوار التنزيل و روح المعاني الوسي آمده و ضمن جرح و تعديل با هم مقايسه شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65ccd7e705c1d.jpg

رجال اصفهان (در علم و عرفان و ادب و هنر)

سید محمدباقر کتابی

در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران این توفیق را یافته ایم که شهرداران و مسئولان خدمات به مردم، در کلیه سطوح لشکری و کشوری فراتر از وظایف عادی خود، گامهایی در راه اعتلای فرهنگ و اندیشه جامعه بر می دارند و با تلاشهای مناسب علمی و هنری، ایران را در جهان و در مقابل تاریخ سرافراز می کنند. امروز شایسته آن است که در روند تفکرات اسلامی و انقلابی ایران انسانهای لایق و برجسته تاریخ این مرز و بوم را به نسل خودمان و به جهانیان بشناسانیم و با برگزاری یادبودها و نوشتن مقاله و تهیه فیلمها بدین وسیله توطئه های امپریالیسم را در رابطه با محو فرهنگ جهان سوم خنثی نماییم؛ این خود انقلابی است در مسیر انقلاب اسلامی ایران......موضوع کتاب حاضر رجال اصفهان در علم و عرفان و ادب و هنر است که شامل رجال فقه و حدیث و تفسیر، رجال حکمت و فلسفه و عرفان و تصوف است و توسط سیدمحمدباقر کتابی تالیف شده است.

64930ddb829b6.jpg

تفسیر ادبی قرآن - جلد دوم

طاهری کنی

کتاب حاضر، تلاش و گامی است در راه خدمت به فرهنگ قرآنی که مسائل ادبی قرآن را با قلمی روان تنظیم و برای استفاده عموم نگارش شده است. در این کتاب آیات قرآن از نظر لغت، نحو و بلاغت مورد تفسیر قرار گرفته است. تفسیر هر آیه از قرآن در شش بخش تنظیم و بحث شده است؛ بخش اول: «نقل آیه و ترجمه آن»؛ در ترجمه آیات از ترجمه استاد عبدالمحمد آیتی استفاده شده است. بخش دوم: «لغت شناسی» در این بخش ضمن اشاره به ریشه و معنای آیه، معنایی را که در آیه مورد نظر است بیان شده است. بخش سوم: «صرف»، در این بخش به طور عمده به افعال، نوع و مصدر آنها پرداخته شده است. بخش چهارم: «نحو»، در این بخش ترکیبی ساده و آسان از آیات قرآن عرضه شده است. بخش پنجم: «بلاغت»، در بخش بلاغت به شمّه ای از تشبیهات و تمثیلات و فنون بلاغی و بدیعی موجود در آیات قرآن اشاره شده است.بخش ششم: «پیام آیه»، در این قسمت کوشش شده است که ماحصل محتوای آیه که حتی الامکان ناظر به اغلب مفاهیم آن باشد به طور فشرده تبیین گردد. مؤلّف در ابتدای هر سوره به خصوصیات آیه از قبیل مکی یا مدنی بودن، نام های مختلف سوره و فضائل آن اشاره و محورهای مورد بحث در هر سوره را بیان می کند. این تفسیر برای استفاده عموم به خصوص طلاب مبتدی و دانشجویان رشته های الهیات قرآن، و ادبیات عرب، مفید و ارزنده است. مؤلف گرانقدر تاکنون سه جلد از این تفسیر را تا سوره نساء به رشته تحریر درآورده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ede5213ac521.png

منتخب اشعار حکیم ابوالمعارف زاهد

حکیم ابوالمعارف زاهد به سال 1250 هـ.ش در شهر ادب‌پرور قمشه به جهان دیده گشوده و پس از کسب معارف قرآنی و اسرار فرقانی و حکمت و فلسفه و علوم اسلامی، به سیروسلوک در آفاق و انفس پرداخته و در کویت و بحرین و عراق و عربستان رحل اقامت انداخته و با دانشمندان بزرگ آن دیار، به‌ویژه حوزه علمیه نجف اشرف نرد فحص و فصاحت و بحث و بلاغت باخته است. خورشید روان این شاعر حکیم روز جمعه نوزده تیرماه سال 1332 در زادگاهش شهرضا غروب نمود و در ساختمان غربی امامزاده شاهرضا به خاک سپرده شد. از اشعار ابوالمعارف چنین برمی‌آید که این حکیم و عارف ربانی، طریقت و شریعت را پیموده و صاحب حال و مقام گردیده و مقامات هفت‌گانه توبه و ورع، زهد و فقر، صبر و توکل و رضا را شناخته و در سلوک این مقامات ممارست نموده و در برابر هر یک حالی درونی یافته است و به احوال مراقبه و قرب، محبت و عشق، خوف و رجا، شوق و انس، اطمینان و مشاهده و یقین رسیده است و مقام را که امری اکتسابی و عملی است، با حال یعنی احساس و انفعال درونی و روحانی درآمیخته و از علم الیقین که تعلق است به عین الیقین یعنی تخلق رسیده و بر مسند حق الیقین و تحقق تکیه زده است. این کتاب دربرگیرنده منتخبی از اشعار اوست که از دیوان برجای‌مانده از ایشان انتخاب شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
58bbcfe74343c.PNG

علی (ع) تجلی‌گاه شگفتی‌ها

سیدامیرمحمود انوار

در اين مقاله نخست از قصور در توصيف مقام والاي حضرت علي (ع) و ابعاد گوناگون شخصيتش كه عالم وجود را به حيرت در انداخته سخن رفته و اينكه شرافت و اصالت، دانايي و درايت، دليري و شجاعت، رهبري و كفايت و مهر و محبت به وجود شريفش عزت و مكانت و اوج و مرام و جلوه و مقام يافته است ديگر اينكه همه اين صفات در خلوص و اخلاص او غرقند. اگر سخنان والايش نبود بسياري از اشعار تازي و پارسي نبود و سرانجام از خلوص و اخلاص و تقوي و يقين و حقيقت از نظر علي (ع) ياد شده است و اينكه قرآن علي خالق درباره علي قرآن ناطق چه مي گويد؟

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
مقاله