كتاب در بر دارنده‌ي مقدمه‌اي مبسوط در شرح انديشه‌هاي فلسفي آخوندزاده مي‌باشد. آخوند زاده كه به زبان هاي شرقي آشنايي و با فرهنگ جهان آشنايي به سزا داشت، جداً معتقد بود كه الفباي مرسوم و متداول عربي، با آن سختي ها و دشواري ها و نقايص و معايبي كه دارد، يكي از بزرگ ترين علل ناداني و عقب ماندگي ملل اسلامي است و با اين عقيده بود كه درصدد برآمد كه الفباي عربي را اصلاح و آن را براي احتياجات مردم تركي و فارسي زبان مناسب سازد. آخوند زاده در سال ١٢٣٦ شمسي از تنظيم نخستين الفباي اختراعي خود كه يك الفباي بدون نقطه با حروف متصل بود فراغت يافت و رساله اي نيز براي پيشنهاد كردن اين الفبا به جاي الفباي عربي فراهم آورد. در اين رساله كه به فارسي نوشته شده بود، نويسنده پس از ذكر نقش مهم الفبا در ترقي و پيشرفت فرهنگ و تمدن ملل و اقوام، از تاريخ خطوط و معايب ملل اسلامي و لزوم تغيير خط عربي و مزاياي الفباي پيشنهادي خود به تفصيل سخن رانده و راه هاي رفع اين معايب را نيز نشان داده بود. این کتاب دربردارنده ی چندین مقاله و یادداشت از اوست که درباره ی جامعه، فلسفه، ادبیات و زندگی خودش نگاشته شده اند. این کتاب در سال 1351 توسط انتشارات آوا و به کوشش باقر مومنی منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

662132c25ccdf.jpg

دیوان بینش (جزء دوم از کتاب دوم) مشتمل بر آثار خامه تقی بینش آق اولی

تقی بینش آق اولی

دیوان بینش در سه جلد چاپ شده است. جلد اول اشعاری که از سال 1277 تا 1299 سروده شده؛ جلد دوم آنچه از 25 شهریور 1320 به بعد تراوش یافته و خواهد یافت. اشعاری که تا سال 1277 سروده شده و کودکانه بوده و هزلها و هجوهای زننده و آنچه با مقتضای وقت ناسازگار تصور شود به چاپ نمی رسد. چاپ جلد دوم به مناسبت اینکه راجع به دوره اختناق ادبی و سیاسی بوده و بیشتر مورد توجه جامعه است بر قسمتهای دیگر مقدم خواهد بود.

662103db49350.jpg

بردگی

حسینقلی کاتبی

تاریخ بشر آئینه یک سلسله مبارزه هایی است که بین طبقات مردم برقرار است و این مبارزه ها تا غلبه حق بر باطل ادامه خواهد داشت. مبارزه طبقاتی مظهر و نمایش واقعی حوادث تاریخی است که سر ترقی و تکامل هم در آن نهانست. نبرد دائمی خوبی و بدی، قدرت و حق، فقر و غنا، سرمایه و کار، تقدم و تجدد، ارتجاع و آزادی، فداکاری و خودپرستی، ظلم و عدالت و بالاخره مبارزه نور و ظلمت و یا یزدان و اهریمن است که حوادث و وقایع تاریخی را بوجود آورده است و بدون این نبرد زندگی هدف واقعی ندارد. تصدیق حالت حاضره و تسلیم در برابر سلطه و قدرت زندگی را همان اندازه فاقد روح و معنی خواهد ساخت که کسی وارد جنگ تن به تن بشود بدون اینکه کینه ای در دل داشته باشد و یا تن به زناشویی دهد درحالیکه فاقد عشق و محبت نسبت به همسر خود باشد. یکی از مظاهر حساس و جلوه های مشخص مبارزه های طبقاتی مبارزه ایست که در طول تاریخ بردگان با اربابان نموده اند و پرده های دلگداز و در عین حال لذت بخشی در صحنه اجتماع به وجود آورده اند. بردگی دوره مشخصی در تاریخ اجتماعی هریک از ملت ها گذرانده و خود یکی از دوره های فعالیت اقتصادی بشر است. تمام ملت ها "دوران اقتصاد بردگی" و یا دوره مبارزه بر علیه بردگی را در زمان واحدی نگذرانده اند و در تمام ملت ها هم بردگی حالت مشخص اقتصادی نبوده بلکه بطوری که در این مقاله ها دیده خواهد شد رژیم اقتصادی بردگی در بعضی از کشورها مانند یونان و روم با ظهور فئودالیسم از بین رفته و در پاره از ممالک دیگر مانند آمریکا و روسیه تا یک قرن پیش وجود داشته و در پاره کشورها مانند ایران از بردگان در فعالیت خاص اقتصادی یعنی تولید استفاده نمی کردند.