5934c7ceb51bb.jpg

شرح تحفة العراقین ( کلیات ابجدی حصه چهارم )

مکان چاپ: هند/لکهنو تاریخ چاپ: ۱۹۵۴ هجری شمسی زبان: فارسی

افضل الدين بديل بن علی بن عثمان خاقانی (درگذشت 595 قمری) از بزرگان شعر و ادب فارسی سده ششم است. قدرت تصويرگری و خيال‌ پردازی و استفاده از تشبيهات و تركيبات تازه ویژگی اشعار او به شمار می روند. از خاقانی، منظومه تحفة العراقين، ديوان شعر و منشات بر جای مانده است. تحفة العراقين شرح سفر خاقانی به عراق عجم و حجاز به مقصد مکه است و با مناجات ها‌ و مدح شخصيت‌های سياسی و علمی همراه شده است. پايان‌ بخش اين مثنوی، اطلاعات سودمندی از رخدادهای زندگی خاقانی ارائه می کند. کتاب پیش رو مشتمل بر مقدمه، هفت مقاله و خاتمه ای منظوم، نخستين چاپ تحفة العراقين در سال 1954 می باشد که ميرمحمد اسماعيل خان ابجدی آن را شرح داده است. این کتاب با ویرایش محمد حسین محوی لکهنوی و مقدمه ای از محمد یوسف کوکن به زبان اردو، در لكهنوی هند به چاپ رسيد.

منابع مشابه بیشتر ...

65b90e28c37f6.jpg

نظام سياسي و سازمانهاي اجتماعي ايران در عصر قاجار

غلامرضا ورهرام

در پژوهش حاضر کوشیده شده ضمن بررسی تاریخی تحولات اجتماعی مانند نقش مذهب و چگونگی حرکت‌های مذهبی سیاسی، تغییرات تشکیلات اداری در چارچوب رویدادهای سیاسی و اقتصادی ایران عصر قاجار معرفی و ارزیابی شود. افزون بر آن مباحث تنظیمات و قوانین در دوران‌ قاجار تاسیس انجمن‌ها و احزاب و گسترش آن‌ها از جمله موارد قابل توجه در بررسی حاضر است. در آغاز کتاب منابع این اثر و محتوای آن‌ها معرفی شده است. روند گسترش تاریخی قاجار، حکومت‌های عصر قاجار، ساختار حکومت در دوران قاجار (نظام و تشکیلات اداری حکومت، و تقسیمات کشوری و اداری)، سازمان لشکری در دوران قاجار، سیاست مذهبی در عصر قاجار، طبقات و سلسله مراتب اجتماعی در عصر قاجار، تنظیمات و قوانین در دوران قاجار، سیاست‌های فرهنگی در عصر قاجار، روابط خارجی ایران در دوران قاجار، امتیازها و قراردادهایی که از جانب اتباع و یا دولت‌های بیگانه با ایران منعقد شده است، جنبش‌های اجتماعی ایران در عصر قاجار، و گسترش گروه‌ها و احزاب سیاسی در عصر قاجار.

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

شیخ محمود شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.