5938ad5b8b6c1.jpg

ابدع البدایع : جامع ترین کتاب در علم بدیع فارسی

به کوشش:
مکان چاپ: تبریز تاریخ چاپ: ۱۳۷۷ هجری شمسی تیراژ: ۲۲۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

حاجی میرزا محمدحسین قریب (1222-1305 شمسی) از استادان فقه و اصول، عالم به علوم دینی، ادب فارسی و عربی، ملقب به شمس ‌العلما و متخلص به ربانی بود. شمس ‌العلما به واسطه دو کتاب ارزشمند ابدع ‌البدایع و قطوف الربیع شناخته می شود که هر دو از بهترین منابع شناخت علوم فصاحت، بلاغت و صنایع ادبی محسوب می شوند. نگارش ابدع البدایع مصادف با نهضت مشروطیت بوده است و ذکر صنایعی که در کتب قدیم تر به آنها اشاره ای نشده، شواهدی از شعر فارسی برای صنایع بدیعی و توجه به ویژگیهای لفظی قرآن کریم از ویژگی های این کتاب به شمار می رود. کتاب حاضر که از حیث جامعیت صنایع بدیعی و تعدد و تنوع شواهد اهمیت بسیاری دارد، به اهتمام حسین جعفری و با مقدمه ای از جلیل تجیل در سال 1377 توسط انتشارات احرار در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

650835ce86c40.jpg

زیباییهای سخن

سیدمحمود خیری

موضوع کتاب زیباییهای سخن اثر سید محمود خیری شامل انواع شعر و زیباترین صنایع و بدایع در اشعار و شرح حالی از شعرای نامی و نمونه ای از آثار و گفتار و اشعار زیبا و تالیفات آن است که برای همه علاقمندان به شعر و ادبیات پارسی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان رشته ادبی در دبیرستانها و دانشکده ها و طالبان کنکور مناسب است

63f360b2c189f.jpg

درآمدی بر: صنایع ادبی در کلام امام علی (ع)

کریم زمانی جعفری

بی گمان سخنان و نامه های امام علی (ع) پس از قرآن برترین و والاترین سخنان در عرصه فصاحت و بلاغت است؛ و به جرات می توان گفت که کلام وزین و رزین امام علی (ع) بر امهات کتب ادبی فارسی و عربی، تاثیر آشکار نهاده است. کتاب حاضر درآمدی است بر صنایع ادبی در کلام امام علی (ع) که توسط کریم زمانی جعفری در سال 1367 تالیف شده است.