5939d603bf813.jpg

تصوف در اسلام : نگاهی به عرفان شیخ ابوسعید ابوالخیر

ناشر: نشر هما تاریخ چاپ: ۱۳۷۴ هجری شمسی تیراژ: ۳۰۰۰ نوبت چاپ: سوم زبان: فارسی

در قرن دوم و سوم هجری در عکس العمل به روحیه‌ دنیا طلبی پس از رحلت رسول خدا گرایش به تصوف نمایان شد و رواج یافت. جلال الدین همایی در کتاب پیش رو از میان عرفای نامدار قرون چهارم و پنجم هجری، درخشان ترین ستاره فضل و عرفان آن زمان، یعنی شیخ ابوسعید ابوالخیر را برگزیده است. این اثر که با بررسی اوضاع سیاسی ممالک اسلامی در زمان حیات ابوسعید ابوالخیر آغاز می شود، با نگاهی به اوضاع ایران و خصوصا خراسان، همچنین اوضاع مذهبی ممالک اسلامی در نیمه دوم قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم هجری ادامه می یابد. اشتقاق لغوی و اصطلاحی لفظ صوفی، تاریخچه ای در پیدایش تصوف در اسلام، تفاوت تزهد و تصوف، نقد کلام ابوعلی سینا در تفاوت " عارف، عابد و زاهد "، تطور تصوف از قرن دوم هجری به بعد، حقیقت تصوف از نظر علمی و عملی و در پایان شرح حال، سخنان و سیر سلوک مولانا شیخ ابوسعید ابوالخیر دیگر مطالب این کتاب را تشکیل می دهند. چاپ سوم تصوف در اسلام با خوشنویسی علی عبدالرسولی، در سال 1374 توسط موسسه نشر هما در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f061d692955.jpg

تاریخ علوم اسلامی (تقریرات)

جلال الدین همایی

تاریخ علوم اسلامی تقريرات استاد جلال‌الدین همایی است در درس تاريخ علوم اسلامى كه توسط خود استاد تنظيم شده است. كتاب تتبعى است در تاريخ علوم اسلامى، و مخصوصا بررسى تأثير ايراني اندر ايجاد نهضت علمى عصر عباسى، همراه با معرفى گروهى از علما و دانشمندان ايرانى كه «مؤلفات آنها در انواع فنون عقلى و نقلى، سرمايۀ معارف اسلامى و پايۀ فرهنگ و ثقافت بشرى اعم از ملل و دول خاورى و باخترى بوده است».عناوين برخى ازمهمترين موضوعات كتاب به اين شرح است: فنون نقلى اسلامى، قرآن و حديث، سرچشمۀ علوم عقلى اسلامى، اولين ترجمه در اسلام، مراكز علوم عقلى در ايران و روم، نمونۀ مدارس ايران قبل از بنياد نظاميه، شش ناحيۀ حوزۀ علمى، مدارس اسلامى،تاريخ علم نجوم و هيئت، تقسيم‌بندى علوم به طريقۀ علما و فلاسفه، فهرست اسامى دانشمندان ايرانى كه در هررشته از علوم و فنون اسلامى صاحب تأليف عمده و اساسى بوده‌اند، ادبا و مترسلان، رياضيات و هيئت، و ارتباط ايرانيان با علوم جديد فرنگى. كتاب فهرست اعلام، شامل نام كسان و كتابها و جايها دارد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
657d9933f00e3.jpg

اسرار و آثار واقعه کربلا

جلال الدین همایی

کتاب ارزشمند و کمیاب «اسرار و آثار واقعه کربلا،» اثر محققانه استاد شادروان جلال الدین همایی‌ اصفهانی است که درباره مجالس عزا و اقامه مجامع سوگواری امام حسین(ع) نوشته شده است. بعضی افرادی تصور کرده‌اند که تشکیل مجالس عزاداری و ساختن اشعار مرثیه از زمان صفویه وجود داشته است، حتی گفته‌اند که تشکیل مجالس عزا و اقامه مجامع سوگواری واقعه کربلا، بلافاصله از همان زمان شروع شده که تا زمان حاضر دوام یافته است. صفویه در ترویج تشیع و اقامه مراسم عزاداری بسیار اهتمام ورزیدند، اما این که تشکیل این مجامع مولود آن زمان باشد، به کلی خلاف واقع است و همچنین ساختن اشعار مراثی که در ابتدا به عربی بود و بعد از آن به فارسی هم رواج گرفت، از همان زمان وقوع حادثه شروع شده که تا زمان حاضر دوام یافته است.

نثر/متون کهن/گزیده‌ نظم و نثر
کتاب