بهاءالدین محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهائی (925-1000 شمسی) در فلسفه، منطق، هیات و ریاضیات تبحر داشت و رسالات و کتب متنوعی در علوم گوناگون به یادگار گذاشته است. در خصوص شخصیت شیخ بهایی و زندگی علمی وی، آثار متعددی به چاپ رسیده است. در کتاب حاضر تلاش شده تا فهرست کاملی از نگاشته های شیخ بهایی همراه با کتابشناسی، نسخه شناسی خطی و چاپی آثاربا حواشی، ترجمه ها و تعلیقات آنها ارائه شود. این کتابشناسی الفبایی با آثار شناخته شده و موثق شیخ بهایی آغاز می شود و با معرفی آثار منسوب و مجعول وی به پایان می رسد. کتاب پیش رو در سال 1387 به اهتمام سید محسن ناجی ناصرآبادی و به مناسبت کنگره بین المللی بزرگداشت شیخ بهائی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

65e73b45bfb24.jpg

درآمدی‌ بر تاریخ‌ اسلام‌ در قرون‌ وسطی‌

کلود کاهن

بیش از هزار و چهار صد سال است که تاریخ اسلام در خوب و بد با تاریخ اروپا عجین است. از سوی دیگر، جهان اسلام وارث همان فرهنگ هایی است که اروپا به ارث برده است، بنابر این، تاریخ تطبیقی کاربردی که توسط اروپائیان و مسلمانان نوشته می شود برای شناخت هر دو طرف کارساز و مفید است. کلود کاهن، استاد دانشگاه پاریس و محقق در زمینه مطالعات اسلامی و کشورهای مشرق اسلامی، با همین دیدگاه این اثر را تألیف کرده است. شایان توجه است که طرح و اجرای اولیه این اثر نخستین بار توسط ژان سواژه استاد وی صورت گرفته است. اثر ژان سواژه نخست در سال 1943م منتشر شد و تجدید چاپ آن نیز به همراه ضمائم در سال 1946م صورت گرفت. پس از درگذشت سواژه در سال 1950م، کاهن ادامه کار استاد را به عهده گرفت و چاپ سومی از سواژه را با همان عنوان قبلی و به نام وی منتشر کرد. با این حال و به لحاظ این که آثار مربوط به کتابشناسی نیاز مداوم به بررسی های جدید دارد، مؤلف بر آن شد که باز هم چاپ جدیدی که حاوی مآخذ تازه تر باشد در اختیار علاقمندان قرار دهد. بنابراین او کتاب حاضر را که شامل منابع مربوط به سده های هفتم تا پانزدهم میلادی/ یکم تا هشتم هجری قمری است، در سال 1982م منتشر کرد. کتاب حاضر اساسا در مجموع برای استفاده دانشجو و دانشمند فرانسوی و احیانا برای «محقق غربی» نگاشته شده است. با این همه «شرقیها» هم می توانند از آن استفاده کنند، چرا که، در دنیای معاصر، دیگر نمی توان ملتها را از یکدیگر جدا دانست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

568e18ac8a96d.PNG

مکتوب محمد یحیی قزوینی به میرمحمد طاهر (واضع کاغذ ابری)

محسن ناجی نصرآبادی

کاغذ ابری نوعی کاغذ تزیینی است که از دیرباز برای آراستن‌ حاشیه کتاب‌های خطی، مرقعات، قطعات خط و نقاشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در میان پژوهشگران مختلف فن کتاب‌آرایی در مورد مبدع این‌ نوع کاغذ اختلاف نظر وجود دارد. مرحوم استاد محمد گلچین معانی‌ (1295-1379)، این نوع کاغذ را ابداع ملا محمد امین جدول کش مشهدی‌ معروف به «جدول» می‌داند که از مشاهیر مذهبان خراسان است، اما روایت‌ قاضی احمد قمی، شاگرد ملا محمد امین نشانگر آن است که گرچه وی‌ در ساخت این گونه کاغذها مهارت خاصی داشته، اما مبدع آن نبوده است. گروهی دیگر خواجه شهاب الدین عبدالله مروارید متخلص به «بیانی» را مبدع کاغذ ابری می‌دانند. برخی از هنرمندان اواخر سده دهم هجری ابداع‌ کاغذ ابری را به میر محمد طاهر، هنرمند ایرانی مقیم هند نسبت می‌دهند و برای اثبات مدعای خویش به دو مکتوب از میر محمد یحیی قزوینی و ملاخلیل وقاری به محمد طاهر استفاده می‌کنند. از متن دو مکتوب یاد شده چنین استنباط می‌شود که هرچند ابری‌سازی‌ پیش از محمد طاهر به وسیله هنرمندان ایرانی اختراع شده بود، اما این‌ محمد طاهر بوده است که با طرح‌ها و نقوش زیبا کاغذهایی پدید آورده‌ است که خود در حد اختراه و ابتکار محسوب می‌شود.

نثر/نامه‌نگاری
مقاله