59416234af8d4.jpg

طریقه چشتیه در هند و پاکستان و خدمات پیروان این طریقه به فرهنگ اسلامی و ایرانی

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابفروشی زوار تاریخ چاپ: ۱۳۶۵ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ زبان: فارسی

چِشتیه سلسله ‌ای‌ معروف‌ از صوفیان‌ مسلمان‌ حنفی مذهب شبه ‌قاره‌ و دنباله سلسله اَدْهَمیه‌ است‌ که‌ در سده های سوم‌ و چهارم‌ هجری به‌ چشتیه‌ معروف‌ شد. سهم‌ مشایخ‌ چشتیه‌ در ترویج‌ اسلام‌ و زبان فارسی در شبه ‌قاره‌ درخور توجه‌ است. امدادیه‌، مخدومیه‌، حسامیه‌، حمزه‌ شاهیه‌، فخریه‌ و نیازیه از معروفترین‌ شاخه‌های‌ فرعی‌ چشتیه‌ به شمار می روند. در سلسله چشتیه‌، شریعت‌ مقدّم‌ بر طریقت‌ است‌ و نه‌ تنها مریدان‌ بلکه‌ مرشد هم‌ باید تمام‌ واجبات‌ و فرایض‌ دینی‌ و حتی‌ مستحبات‌ شرعی‌ را با دقت‌ به‌ جا آورد. سماع ‌از آداب‌ بسیار متداول‌ پیروان‌ چشتیه‌ است‌ که‌ در هند رشد بیشتری‌ پیدا کرد و از اصول‌ مهم‌ تعلیمات‌ و آداب‌ این‌ سلسله‌ شد. کتاب حاضر به قلم غلامعلی آریا در هفت فصل به نفوذ اسلام در شبه قاره هند، عرفان و تصوف اسلامی در هند، طریقه چشتیه پیش از نفوذ در هند، طریقه چشتیه در شبه قاره هند، انشعاب در سلسله چشتیه، پایان دوره اعتلای سلسله چشتیه، آرا و تعلیمات این سلسله می پردازد. این کتاب در سال 1365 توسط انتشارات کتابفروشی زوار در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

63beb0c8bc4bc.jpg

راز بقای ایران در سخن مولوی

محمدجعفر جعفری لنگرودی

دکتر جعفری لنگرودی در مقدمه کتاب راز بقای ایران در سخن مولوی می گوید: بی گمان یکی از آن ابرهای رحمت، سخن جلال الدین رومی است که سکه جاودانگی بر آن، نقش بسته شده است. آدمی از خلل خالی نیست اما آن که خیر، در سخن او غالب است خدای با او به خیر، محاسبت خواهد کرد. در حدیث صحیح آمده است: "کسی که به سن چهل سالگی برسد و خیرش بر شرش نچربد آماده رفتن به دوزخ باشد" غلبه خیر بر شر! چه سخن سنجیده و جامع و قابل درنگ و تامل بسیار. در این جهان پر از تباهی و فساد که هرکسی از روزنه تنگ معاش و مشاغل و مناصب خود با دیگران تلافی می کند و دلها را می شکند و از عواقب آن نمی اندیشد و آرام نمی گیرد تا زیر خاک آرام گیرد، مردی چون مولوی که عمری را در دعوت به خدا و اخلاق و انسانیت گذرانده و اندیشه های درخشان از خود به یادگار نهاده و دلها را روشن کرده است به حق مورد احترام جهانیان است.

5fccc2f24830e.jpg

مقالات شمس تبریزی، دفتر اول

شمس الدین محمد تبریزی

آقای محمدعلی موحد مصحح کتاب مقالات شمس تبریزی درباره این کتاب چنین می‌گوید: غربت شمس به حدی بود که برخی از اهل علم وجود تاریخی او را یکسره منکر بودند و برخی دیگر وی را مردی عامی از زمره قلندران بی سروپا می‌پنداشتند که مولانا نام او را بهانه طبع آزمائی و غزل پردازی کرده است. کشف دوباره شمس مرهون توجهی است که در زمانهای اخیر به فهرست نویسی و معرفی ذخایر خطی کتابخانه‌های بزرگ ترکیه پیدا شد. نسخه‌های خطی موجود مقالات را محققینی چون ریتر و عبدالباقی گلپینارلی از زوایای کتابخانه‌ها بیرون کشیدند و معرفی کردند و مرحوم فروزانفر نخستین محقق ایرانی بود که پس از دریافت عکسی از نسخه مقالات به ارتباط عجیب مطالب آن با مثنوی مولانا اشاره کرد. این مقالات یادگار گرانبهایی است که پس از ورود شمس به قونیه و حالاتی که او با مولانا رفته به صورت یادداشت از سخنان او بجای مانده است. فراهم آورنده این یادداشتها خود شمس نبوده است. او هیچ گاه به مقاله‌نویسی نپرداخت و دست به تالیف کتابی نزد. تصحیح حاضر از محمد علی موحد است بر کتاب مقالات شمس تبریزی دفتر اول. این کتاب در دی ماه سال 1391 توسط انتشارات خوارزمی تجدید چاپ شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f4e6407abe17.png

شرح احوال و آثار و مجموعه اشعار به‌دست‌آمده شیخ شطاح روزبهان فسایی (بقلی شیرازی)

غلامعلی آریا

ابومحمد بن ابی نصر بن روزبهان فسایی شیرازی روزبهان بقلی معروف به شیخ شطاح و شطاح فارس، عارف و دانشمند سده ششم و هفتم سرسلسله روزبهانیان بود. مریدان وی از میان طبقات مختلف از جمله بزرگان و علما، صاحبان مشاغل و زنان بودند و گویند که حتی نجم‌الدین کبری گاه کسانی را از خوارزم برای تربیت نزد وی می‌فرستاد. در این کتاب ابتدا مقدمه‌ای درباره تصوف گفته شده و سپس در بخش دوم کتاب، تحقیقی درباره زندگی شیخ روزبهان آورده شده است. در این بخش درباره احوال شخصی او، تصوف و بنیاد طریقتش، وابستگان شیخ اعم از استادان، پیران و مرشدان و معاصرانش، و آثار منثور او مطالبی ارائه شده است. بخش سوم کتاب اختصاص به گردآوری اشعار شیخ دارد که در بخش‌های قصاید، مثنویات، غزلیات، قطعات، رباعیات و دوبیتی‌ها و مفردات انجام شده است.

شرح حال/تک نگاری
کتاب
5e8264ba877f3.jpg

سلک السلوک

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین آثار ضیاءالدین نخشبی کتاب «سلک السلوک» است. این کتاب از قدیم الایام میان عرفای هند مشهور بوده است. این کتاب دارای یک مقدمه و 151 سلک است. چنانکه خود مؤلف هم در مقدمه بدان اشاره دارد، در تألیف کتاب چندان مقید در ترتیب فصول و ابواب نبوده است، بدان معنی که چند سلک اولیه را به اصطلاحات عرفانی و سپس چند سلک به مسائل اخلاقی اختصاص داده است؛ ولی در میان سلک‌های اخلاقی گاهی سلک‌هایی آمده که از اصطلاحات صوفیانه بحث می‌کند. سلک‌های اواخر کتاب به شرح حال و کلمات چند تن از مشایخ صوفیه تخصیص یافته و سرانجام آخرین سلک کتاب در مورد اولیاء و اقطاب و برگزیدگان است. افزون بر این گاهی مؤلف یک سلک را به چند موضوع اختصاص داده است و در یک سلک شرح سه تا چهار موضوع عرفانی را گنجانیده است.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب