594988e643358.jpg

تحفة الشاهیه در منا‌قب‌ مولا امیرالمومنین‌ علیه‌ السلام‌

مکان چاپ: قم تاریخ چاپ: ۱۳۷۷ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

عبدالخالق قاضی زاده کرهرودی (قرن دهم و یازدهم هجری)، متكلم، محقق، صوفى، شاعر و از شاگردان شیخ بهائى بود و کتاب تحفة الشاهیه از آثار ارزنده وی به شمار می رود. مقدمه مولف، اشکال و جواب، وجوه، مفاسد، قواعد، فواید، احادیث، لمعات، طرایق، دلایل، فصل امامت، مناظره در باب وضو، تقریرات، بحث خلافت، تقریر دلایل و خاتمه ای در اعتقادات شیعه اثنی عشریه عناوین برخی از مطالب این کتاب هستند که به منا‌قب‌ مولا امیرالمومنین‌ (ع) می پردازد. این کتاب با تصحیح محمدعلی رسولی در سال 1377 روانه بازار گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

65e32b9973561.jpg

در آسمان معرفت: تذکره اوحدی از عالمان ربانی

حسن حسن‌زاده‌ آملی

در آسمان معرفت (تذکره اوحدی از عالمان ربانی)، اثر حسن حسن‌زاده آملی مشتمل بر شرح زندگی علمی دوازده تن از علمای اسلامی است که در دوازده فصل تدوین گردیده است. 1375ش. ذیل نام هر شخصیت، اطلاعات زیر به چشم می‌خورد: شرحی کوتاه از دوران کودکی، تحصیلات، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی، عبادات، تألیفات و نوشته‌ها، استادان و شاگردان.

65899c4e14e01.jpg

شهدای روحانیت شیعه در یکصد سال اخیر - جلد اول

علی ربانی خلخالی

شهدای روحانیت نماد سازش ناپذیری این قشر فرهیخته با فساد است و این مسئله حقیقتی است که در طول تاریخ پس از امامان معصوم به خصوص در میان روحانیون شیعه خود را با تمامی ابعاد نشان داده است.جمع کثیری از روحانیون شهید از کودتای انگلیس در سال 1299 تا مبارزات سید جمال‌الدین اسدآبادی، مشروطه، آغاز مبارزه بر ضد رژیم پهلوی،‌ انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، در این کتاب معرفی شده‌اند. غالب خیزش‌های انقلابی مردم ایران در مقاطع مختلف تاریخ بر ضد حاکمان ظالم، در سایه و با هدایت روحانیان آگاه از وضع موجود جامعه صورت گرفته و اوج این اتحاد مردم و روحانیت، در جریان‌هایی مانند تحریم تنباکو، مشروطیت و انقلاب اسلامی دیده می‌شود. این روحانیان مبارز، با متحمل شدن زندان و شکنجه، باز هم از هدف نهایی خود که همان آزادی مردم و حفظ شریعت بوده، دست برنداشته‌ و تا آخرین نفس مقاومت کرده‌اند. لحظه لحظه فعالیت‌های سیاسی این قشر، در قالب اسناد تاریخی به ثبت رسیده‌ و گهگاه به صورت کتاب منتشر شده‌اند و یا برآیند تحلیل و بررسی این مدارک،‌ زندگی‌نامه این روحانیون را شکل داده‌اند.بر اساس آمار موجود، بیش از 3700 تن از روحانیان در طول مبارزات انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس به شهادت رسیده‌اند که از این میان، حدود 113 نفر از سال 1334 تا اواسط شهریور سال 1359 و در خلال فعالیت‌های مبارزاتی بر ضد رژیم پهلوی به شهادت رسیده‌اند.جمعی از این روحانیون، قبل از پیروزی انقلاب ‌دستگیر، شکنجه، محاکمه و به شهادت رسیده‌اند و برخی نیز پس از استقرار جمهوری اسلامی، به دست منافقین ترور شده‌اند.