علوم بلاغی که در آغاز با تامل و تدبر در قرآن، حدیث و اشعار عربی پدید آمدند، سه علم معانی، بیان و بدیع را دربرمی گیرند. معانی و بیان زیر ساخت بلاغت هستند و بدیع به ظاهر آن توجه می کند. کتاب حاضر مشتمل بر اصول و فوائد علوم بلاغت و توابع آن با ذکر شواهد و مثال های فارسی و عربی است. محمدخلیل رجائی این اثر را در یک مقدمه در فصاحت و بلاغت و سه بخش علم معانی، علم بیان و علم بدیع تالیف کرده است. مسائل علم معانی چون اسناد خبری، احوال مسنداليه و مسند، احوال متعلقات فعل، قصر و حصر، وصل و فصل، ايجاز و اطناب و مساوات در بخش اول مورد بررسی قرار گرفته اند. در بخش دوم به تحليل مسائل علم بيان و مقاصد آن، تشبيه، استعاره، مجاز مرسل و كنايه پرداخته می شود و بررسی علم بديع و انواع آرايه های لفظی و معنوی در بخش سوم صورت می پذیرد. این کتاب در سال 1353 توسط انتشارات دانشگاه شیراز در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

652d4541c2a90.jpg

دست‌افزار نویسندگان: راهنمای اصول شیوانویسی

جان‌بی. کارلز, رونالد زیمانسکی‌

نویسنده در كتاب حاضر، سعی دارد تا با زبانی ساده به همراه تعدادی دروس عملی و به اثبات رسیده و كارآمد، جرات و جسارتی را كه یك نو قلم به آن احتیاج دارد، به او بدهد. در واقع این كتاب، پر از نصایح عملی، تمرینات كارگاهی و روش‌های ساده است. نویسنده می‌خواهد بیاموزد كه؛ روی كاغذ "حرف بزنید" و آن‌چه قصد گفتنش را دارید، كشف كنید و به ذهن خود نظم و ترتیب داده و از پراكندگی آن اجتناب كنید. كتاب به پنج بخش تقسیم شده است كه به مباحثی چون، نوشتن در برابر حرف زدن روی كاغذ، نویسندگی در مقابل بازنویسی و...

64d4cd1741e8b.jpg

بدیع (بر بنیاد آثار سعدی)

احد پیشگر

این کتاب با عنوان بدیع (بر بنیاد آثار سعدی) از سه بخش مجزّا تشکیل شده است که عبارتند از: بخش اول؛ شامل بدیع لفظی که در این بخش سی و هفت آرایه بدیعی لفظی آمده است. بخش دوم؛ بدیع معنوی که در این بخش چهل و شش صنایع بدیعی معنوی آمده است. بخش سوم؛ تکمله: با توجه به اینکه بعضی از صنایع بدیعی در آثار سعدی به کار نرفته لذا برای کامل شدن آرایه های بدیعی کتاب چند آرایه بدیعی در بخش سوم با عناوین: تشریح-توجیه (محتمل الضّدّین)-توشیح-حذف-لغز-مادّه تاریخ-و معمّا آمده است.