مکتبی شیرازی از شاعران قرن دهم هجری است و «لیلی و مجنون» او زیباترین و معروف‌ترین نظیره پس از «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی است. نسخه‌های باقی مانده از این نظیره نشان‌دهنده توجه مردم آن دوران به این اثر است. مکتبی در این منظومه داستان عشق مجنون و لیلی را به تصویر کشیده است؛ عشقی که شاید در نظر اول عشقی ظاهری و زودگذر است اما در عمق آن ریشه در عشق حقیقی دارد که در تاروپود آن دو ریشه دوانده است. مکتبی داستان لیلی و مجنون را کمی متفاوت از لیلی و مجنون نظامی سروده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65a94d5b9b675.jpg

بررسی زندگی و آثار هفت شاعر شیرازی در هفت شهر عشق

هریک از هفت شاعر بزرگ شیرازی که در این مجموعه از آنان سخن رفته است، از بزرگان شعر فارس و ایران، پس از روزگار سعدی و حافظ هستند و همه از سرآمدان شعر و شاعری در دوران خویش به شمار می آیند. اگر چه با کثرت شاعران پارس و شیراز همیشه در انتخاب بهترین آنان در می مانیم. هریک از این شاعران در دوران خود رونق بخش ادب و فرهنگ ایران و گرمی افزای هنر و شعر و شاعری در پارس و در تاریخ هنری و فرهنگی این دیار به شمار می آیند و در این کتاب، اطلاعات ارزنده ای درباره آنها وجود دارد و ما بر آن نیستیم تا از همه انها در این نوشته سخن بگوییم و تنها به اشاراتی گذرا در مورد چند تن از این شاعران صاحب سبک اکتفا می کنیم.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a0da2580636e.png

مثنوی پیر و جوان

خواجه نصیر جهرمی از اطبا و دانشمندان و از شاعران سده دوازدهم است؛ زادگاهش جهرم بوده و سال‌ها در اصفهان نشو و نما یافته و سپس به شیراز آمده و به منصب طبابت کریم‌خان زند رسیده است. وی مسجد وکیل شیراز را طراحی و جهت قبلهٔ آن را تعیین کرد. میرزا نصیر درشیراز چشم از جهان فرو بست؛ اما درنجف اشرف به خاک سپرده شد. مثنوی پیر و جوان یکی از بهترین آثار منظومه میرزا نصیرالدین محمد جهرمی است. این مثنوی حاوی 304 بیت شعر از این اندیشمند فرهیخته این شهرستان در دوران صفویه است.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب
59b0103399a47.png

تذکرة الاولیاء محرابی کرمانی یا مزارات کرمان؛ تصنیف در نیمه اول قرن دهم هجری قمری

این کتاب در سال 925 هجری نگاشته شده است و ارزش یک اثر تاریخی را دارد؛ چون در آن بعضی موضوعات و مطالب تازه دیده می‌شود که در جای دیگر نیست و گاهی کمک به توضیح بعضی مطالب مبهم دیگر کتب می‌کند و همین بر ارزش این اثر تاریخی افزوده است. مطالب آن آنچه مربوط به تاریخ است از قبیل ذکر مکان و زمان عرفا و سلاطین و وزرا و امرای ایشان غالبا دارای اعتبار و صحیح است و آنچه مربوط به خوارق عادات و موضوعات دور از ذهن و تصدیق عده‌ای از اهل این زمان است، انعکاسی است از معتقدات آن زمان که در این اثر تاریخی باقی مانده است. طرز انشاء کتاب و اسلوب نثر آن خوب است؛ از غالب کتب نثری تاریخی قرن نهم هجری قمری کمتر نیست و بر اغلب آنها رجحان دارد.

نثر/متون کهن/تاریخی شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب