پیدایش خط و نوشتار تحول بزرگی در تاریخ جهان پدید آورد و تاریخچه آن قدمت و پیچیدگی زیادی دارد. عبدالمحمد ایرانی در نگارش کتاب پیش رو از مبدأ خطوط شناخته شده چون خط هیروگلیف مصر، خطوط فنیقی، یونانی، لاتینی و مشتقات آن ها و خطوط آریایی، میخی، پهلوی، کوفی، عربی و شاخه های آن همچون خط نسخ، نستعلیق، ثلث و رواج و تکامل این خطوط سخن می گوید. در ادامه مخترعان خطوط اسلامی چون ابن مقله، یاقوت مستعصمی، میرعماد قزوینی، علی رضا عباسی تبریزی، میرزا احمد نیریزی و بسیاری دیگر با نمونه خط ایشان مورد توجه قرار گرفته اند. این کتاب در سال 1345 توسط انتشارات یساولی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

63666643a4210.jpg

یادنامه محمدرضا کلهر

جمعی از نویسندگان

این یادنامه کتابی است در خصوص استاد خوشنویسان محمدرضا کلهر که در سال 68 توسط انتشارات انجمن خوشنویسان در ساری به چاپ رسیده است. درباره این استاد می توان گفت میرزا محمدرضا کلهر متولد ماه شهریور(۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه‍.ق/ ۱۸۲۹- ۱۸۹۲ م) از ،استان کرمانشاه شهرستان گیلانغرب است. این کتاب به مناسبت یکصدمین سال درگذشت استاد بزرگ خوشنویسی ایران همزمان با دومین کنگره سراسری خوشنویسان ایران منتشر شده است.

61b5f9082964f.jpg

احوال و آثار خوشنویسان با نمونه هایی از خطوط خوش، جلد چهارم

مهدی بیانی

مهدی بیانی مولف کتاب می گوید: "بنای تالیف این کتاب در دو بخش نهاده شده است: بخش اول، در بیان احوال خوشنویسان "اقلام سته" یا "خطوط اصول اسلامی" مطلق، اعنی خطوط متمایز: ثلث، نسخ، ریحان، محقق، رقاع، توقیع، چون در میان این جماعت از خوشنویسان اشخاصی که در نوشتن تمام این خطوط دست داشته اند، بسیار است و تفکیک خوشنویسان هر قلم از این اقلام سته دشوار می نمود، با وجود کثرت افراد خوشنویسان این طایفه، همه را در یک جلد آوردم و به مناسبت تقدم تاریخی وضع خطوط، جلد اول کتاب را حاوی تمام بخش اول است، با ترتیب حروف تهجی، به این طبقه اختصاص دادم. بخش دوم، در ترجمه خوشنویسان "خطوط اسلامی" ایرانی، اعنی استادان تعلیق و نستعلیق و شکسته نستعلیق، که آن را در سه جلد مستقل گرد آوردم، و طبع و نشر نستعلیق نویسان را که در جلد دوم از بخش دوم است و از جهت تاریخ وضع باید در مرتبه دوم، پس از تعلیق نویسان قرار گیرد بنا به اهمیتی که آن نزد ایرانیان دارد بر مجلدات دیگر مقدم داشتم و چون ذکر تمامی خوشنویسان نستعلیق در یک مجلد نمی گنجید و از هزار صحیفه و یک هزار و چهارصد ترجمه، تجاوز نمی نمود، قسمت اول آنرا که از حرف الف تا قسمتی از حرف شین و بیش از سیصد صفحه و چهارصد ترجمه است؛ در یک جزء به چاپ رساندم." جلد سوم کتاب زمانی منتشر شد که دکتر مهدی بیانی رخ در نقاب خاک کشیده بود و دکتر محبوبی بنا به تقاضای ایرج افشار ادامه این خدمت را به عهده گرفت و جلد سوم در سال 1348 منتشر شد. جلد حاضر نیز که آخرین جلد از این مجموعه به شمار می رود بر اساس یادداشتها و برگه هایی است که از دکتر بیانی به یادگار مانده است و به همت دکتر محبوبی تنظیم و تحریر شده است.