جواد نوربخش (1305-1387 شمسی) پیر سلسله نعمت اللهی و از پژوهشگران شناخته شده در زمینه تصوف است. کتاب پیش رو متضمن شرح حال پیران طریقت نعمت اللهی است و خلاصه ای از زندگی و آثار اقطاب این سلسله را دربرمی گیرد. در ابتدای کتاب دکتر نوربخش اسامی این اقطاب را به نظم درآورده و پس از آن به شرح مختصر زندگی ایشان پرداخته است. حسن بصری، حبیب عجمی، معروف کرخی، جنید بغدادی، ابوبکر نساج، میرمحمود دکنی، وفا علیشاه، مونسعلیشاه و ... برخی از مشایخ صوفیه مورد اشاره در این کتاب هستند که در سال 1358 توسط انتشارات خانقاه نعمت اللهی در دسترس علاقمندان تصوف و عرفان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

65e0a8ec5af67.jpg

شهیدان راه فضیلت

عبدالحسین امینی

شهيدان راه فضيلت موضوع کتابی است در مورد شرح حال مختصر علماي شهيدمان از قرن چهارم هجري تاكنون مشتمل بر یکصد و سی شهید دانشمند بلند آوازه

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

654b83089cb02.jpg

گلزار مونس

جواد نوربخش

در مقدمه کتاب آمده است: محبان شفیق و اخوان خاصه طالبان و سالکان راه تحقیق را آگهی می دهد که خداوند عالم گوهری گرانبها آفریده و آن را در گنجینه ای سر به مهر نهاده، پس چون عالم وجود را از مقام احدیت به قوس نزولی تا مرتبه انسانیت تنزل داده گنجینه اسرار خویش را در صندوقچه دل انسانی به ودیعه گذارده است تا به زحمت ریاضت و مجاهده در صندوقچه راز دل باز و گنجینه معانی را فتح و گشایش حاصل آید و قفل این دل را چهار کلید لازم است: 1.کلید اوراد که به دستور استاد باشد، 2.کلید فکر 3.کلید ذکر و 4.کلید مراقبه.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
6106aa2f53ac8.jpg

تفسیر منظوم سوره ق

جواد نوربخش

محمد جواد نوربخش در سال 1330 و 1331 سه تفسیر منظوم سروده اند که اولین تفسیر، تفسیر سوره الحجرات است، تفسیر دوم تفسیر سوره قاف و سومین تفسیر سوره الحشر نام دارد. به این شیوه که جلوی شعرهایی که اشاره به آیات و احادیث و گفتارها و نوشته های دیگر است شماره گذاری شده و مطالب مربوط به هر شعری را از روی ماخذ و مدرک بیرون آورده و در پایان هر بخش در قسمت حواشی و تعلیقات به همان شماره ها گنجانده، سرچشمه آن نشان داده شده تا دانسته شود که شعرهای شماره گذاری شده اشاره به چه چیزهایی هستند و مطالب مورد اشاره کجاها میباشند.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب