کتاب پیش رو آخرین اثر الکساندر روماتوویچ لوریا (1902- 1977میلادی) روانشناس نامدار روس و بیانگر دیدگاه او درباره زبان و ارتباط آن با عصب روان شناسی است. در فصول مختلف این کتاب که در طول مدت زندگی علمی و حرفه ای وی و بر اساس مبانی نظری و پژوهشی متعدد شکل گرفته است، مسئله زبان و آگاهی، کلمه و ساختار معنایی آن، تکامل معنای کلمه در جریان رشد فردی، بررسی رشد مفهوم، بررسی عینی حوزه های معنایی، رشد و تکامل نقش گفتار در فرآیندهای ذهنی، گفتار درونی، ساختار نحوی و معنایی جمله، اشکال پیچیده کلام، تولید گفتار، زبان گفتاری و زبان نوشتاری، درک اجزای کلمه، متن و زیرمتن، فرآیند استنتاج، تولید گفتار در مغز و اختلال آن، اختلال درک گفتار در مغز هریک به تفصیل و با ذکر شواهد و نمونه های بالینی و تجربی مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. این کتاب با ترجمه حبیب الله قاسم زاده بر مبنای نسخه انگلیسی در سال 1368 توسط انتشارات انزلی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

627bbe40060bf.png

با یونگ و سهروردی: مبانی فلسفی و عصب‌شناختی نظریه یونگ

سیدمحمدعلی بتولی

این کتاب در واقع پاسخی درخور به چند سؤال مهم است: یونگ تحت تأثیر کدام نحله فکری ـ فلسفی به چنین ابتکاری دست زد و دو مفهوم عمیق «ناخودآگاه جمعی» و «الگوهای باستانی» را در نظریه شخصیت خود وارد کرد؟ آیا یونگ متأثر از فلاسفه اشراقی و عرفانی مشرق‌زمین بود؟ اگر بله، کدام فلسفه و کدام عرفان و به چه صورت؟ آیا مبانی اولیه تفکر یونگ را می‌توان در دیدگاه‌های فیلسوف اشراقی شهیر ایران سهروردی جستجو و ملاحظه کرد؟ و .... .

613771cf9dd55.jpg

دستور زبان عامیانه فارسی و بررسیهای تازه در دستور زبان فارسی

تقی وحیدیان کامیار

تقی وحیدیان در مقدمه کتاب می‌گوید: این رساله شامل قواعد زبان عامیانه فارسی است یعنی زبانی که فارسی زبانان امروز به آن حرف می‌زنند. در این رساله برای استخراج قواعد زبان عامیانه ابتدا نثر ساده و خودمانی بعد از مشروطیت را مورد نظر قرار گرفته است. بخصوص نثرهایی که عینا به زبان مردم بود. پس از آن در گفتار مردم دقت کردم و در حقیقت بیشتر قواعد را از گفته‌های مردم گرفتم و این بهتر بود، زیرا قواعد زبان را از زبان گفتاری با اطمینان کامل می‌توان گرفت و خط (به خصوص خط فارسی). گفتن دو نکته ضروری است: اول اینکه در این دستور بیشتر قواعد مختص زبان عامیانه گرد آمده و قواعدی که میان زبان عامیانه و لفظ قلم مشترک بوده باختصار ذکر شده. دوم اینکه ضمن مطالعه در دستور زبان عامیانه با این نکته برخوردم که بعضی از قواعد زبان در دستورهای زبان فارسی ناقص یا نادرست است که در این رساله نظر اصلاحی خودم را آورده ام.