آندره گدار (1881-1965 م) معمار و باستان ‌شناس نامدار فرانسوی در اوایل دوره پهلوی وارد ایران شد و به استخدام دولت ایران درآمد. مسئولیت‌ها، فعالیت‌های پژوهشی و شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران گدار از ارزش و اعتبار بسیار برخوردار است. مجموعه آثار ایران در چهار جلد از جمله آثار ترجمه شده گدار به فارسی است که نتیجه‌ اكتشافات و پژوهش‌های او به شمار می رود. کتاب حاضر جلد اول و دوم این کتاب را دربرمی گیرد که توسط گدار و جمعی دیگر از نویسندگان تالیف و به همت ابوالحسن سروقد مقدم ترجمه گردیده است. آذرکده ها، قلعه دختر قم، مسجد سلیمان، سرامیک ایران در دوره اسلام، اشیاء مفرغی لرستان، کتیبه های محمدرضا امامی، تنگ سیمین عهد ساسانیان، شبستان محراب اولجایتو، مصلای یزد و ... در جلد اول و جُنگی از تصاویر امرای تیموری هند، سرامیک لعابدار دارای تاریخ کاشان، امامزاده زید اصفهان ، آثار تاریخی خراسان و ... در جلد دوم این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند. چاپ دوم این کتاب در سال 1371 توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

601fed54b2afe.jpg

گازرگاه مدفن پیر هرات

این کتاب به مناسبت هزارمین سال ولادت خواجه عبدالله انصاری هروی به طبع رسید ه است. مولف کتاب گازرگاه را که گوشه ای از تاریخ هرات است در زمان کم نوشته است این مکان آرامگاه و مزار پیر هرات است. گازرگاه محل مقدسی است که از قرون متمادی محل توجه بزرگان و پادشاهان و خوابگاه و اقامتگاه اهل دل بوده و پیوسته سلاطین و پادشاهان در این مکان مقدس خشت بالای خشت می‌گذاشتند تا به صورت موزه نفیسی بیادگار بماند. از پیکر علما، شعرا و هنرمندان که هریک چون گنجی در کنجی نهفته‌اند و این موزه ایست نفیس از هنرهای زیبا از قبیل شاهکارهای معماری و طراحی و سنگتراشی و منبت کاری و خطاطی که هر گوشه آن به بیننده درسی از هنر می دهد.

5fd06631bde00.png

فرهنگ ایران در برخورد با فرهنگ‌های دیگر

آذرتاش آذرنوش

ایران به سبب کیفیت خاص جغرافیایی و گذرگاه شرق و غرب بودن، توانست جلوه‌های مختلف فرهنگ و هنر خود را در سرزمین‌های پهناوری از بین‌النهرین تا چین گسترش دهد. از این‌رو تمام آثار اسلامی شرق، حتی زیباترین نمونه آنها یعنی «تاج محل» چیزی جز چهره تازه‌ای از هنر ایران نیست. در این کتاب کوچک، بخشی از این برخورد فرهنگ ایران با فرهنگ‌های دیگر بررسی و تبیین شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب
6613ebd54fc03.jpg

اسنادی از مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه

جمعی از نویسندگان

اسناد کتاب حاضر بیانگر جو محدود و بسته حاکم بر مطبوعات و احزاب دوره رضاشاه است، متعلق به بایگانی وزارت دربار و ریاست وزرای دوره پهلوی اول است. قسمت اول اسناد این کتاب به مطبوعات و قسمت دوم به احزاب اختصاص داده شده است. در قسمت مطبوعات بخش اول اسناد عمدتا شامل مکاتبات مدیران مطبوعات با عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه در خصوص درخواست رفع سانسور یا توقیف از نشریه خود و یا ابراز وفاداری نسبت به دستگاه حاکمه است. بخش دوم مربوط به انتشار روزنامه های پیکار و نهضت در برلن و اقدامات دولت ایران در جلوگیری از انتشار این روزنامه ها و ممانعت از ورود نسخ آن ها به ایران و سایر کشورهاست. قسمت احزاب نیز که بخشی کوچک از اسناد این مجموعه را به خود اختصاص داده، دربرگیرنده اسناد وزارت دربار در فاصله سال های 1304 تا 1311 ه.ش است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب