5979ddeb6dc83.jpg

دوبیتیهای باقر لارستانی

به کوشش: صادق همایونی
مکان چاپ: شیراز ناشر: انتشارات نوید شیراز تاریخ چاپ: ۱۳۶۹ هجری شمسی تیراژ: ۳۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

باقر ولی فداغی لارستانی شاعر پرآوازه ای در منطقه لارستان فارس است. از زندگی باقر اطلاع دقیقی در دست نیست اما گویا در سواری و تیراندازی مهارت داشته و مدتی برای سرکوبی راهزنان در استخدام دولت بوده است. عشق به وصال نرسیده باقر به دخترعمویش، سوز و گدازبخش ترانه‌های اوست. با گذشت سالها از وفات این شاعر هنوز هم مردم فداغ و لارستان علاقه خاصی به اشعار یا شلوای باقر دارند و این دوبیتی ها را با سوزدل می خوانند. اشعار کتاب حاضر که به همت صادق همایونی گردآوری و به خط قاسم احسنت زیور یافته است، در سال 1369 توسط انتشارات نوید شیراز در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614eaff516c19.png

فرهنگ مردم سروستان

صادق همایونی

این کتاب در زمینه مردم‌نگاری جغرافیای طبیعی و فرهنگی سروستان به نگارش درآمده است. این کتاب از نخستین کتاب‌ها و مجموعه نشریه‌های مفصل در موضوع مردم‌نگاری درباره فرهنگ مردم روستایی ایران است که نخستین بار به سال 1349 انتشار یافته است. کتاب در دو بخش با نام‌های زندگی مادی و زندگی معنوی، به وسایل اقتصادی، آبیاری و نحوه تقسیم آب، مساجد، آب‌انبارها، گردشگاه‌های عمومی، زیارتگاه‌ها، آسیاب‌ها، خوراک، تجارت، معیشت، سرگرمی‌ها، لهجه‌ها، زبان‌های بومی، هنرهای دستی، ادبیات عامه و .... می‌پردازد. در پایان کتاب نیز فرهنگی از لغات و واژگان محلی سروستانی همراه با آوانگاری و معنی هر کلمه آمده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
5d6d5d071b611.png

آنکس که با سایه‌اش حرف می‌زد

صادق همایونی

می‌توان گفت بیشتر و شاید هم همه گفتگوهایی که درباره آثار صادق هدایت صورت گرفته، درباره داستان‌های اوست و نه دیگر آثار او که همه دارای شیوه‌های نوین و جالب و عمیق است. نویسنده در این کتاب ابتدا به سراغ آثار دیگر صادق هدایت رفته و آنها را بررسی کرده است. در بخش دوم کتاب درباره تأثیر صادق هدایت در شعر امروز سخن گفته است. آنکس که با سایه‌اش حرف می‌زد، .... و این زندگانی من است! و سالشمار و رویدادهای زندگانی صادق هدایت دیگر بخش‌های این کتاب را شکل می‌دهند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب