597c87be36723.jpg

گستره دستورپژوهی زبان فارسی در ایران و شبه قاره ( هند و پاکستان )

مکان چاپ: سبزوار ناشر: انتشارات امیدمهر تاریخ چاپ: ۱۳۸۵ هجری شمسی تیراژ: ۱۱۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

روابط فرهنگی میان ايران و شبه قاره هند پیشینه زیادی دارد که به دوران مهاجرت آريايی ها بازمی گردد. با گذشت زمان مبانی مشترک زبان و فرهنگ آنان همچنان پابرجای ماند. پس از اسلام این پيوندها به ویژه با تسخير هند توسط محمود غزنوی رو به پيشرفت نهاد و زبان فارسی به یکی از زبان های مهم شبه قاره تبديل شد. در کتاب پیش رو که به قلم ذوالفقار رهنمای خرمی نگارش یافته است، پیشینه دستورزبان فارسی، پرسش ها و پاسخ ها، دیرینگی و معرفی آثار دستورزبان فارسی، پژوهش های دستورزبان فارسی در شبه قاره ( هند و پاکستان )، بررسی رساله تحقیق القوانین، بررسی رساله چهار گلزار و بررسی رساله صرف و نحو فارسی مورد توجه قرار گرفته اند. این کتاب در سال 1385 توسط انتشارات امیدمهر منتشر شد و در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

654f801a00910.jpg

مضامین مشترک در ادب فارسی و عربی

سید محمد دامادی

کسانی که در ادب فارسی از روی صدق و تانی و نه از سر هوی و تمنی، تاملی مستمر و بی وقفه به منظور کشف اصول و موازین حاکم بر ادب و فرهنگ ایران داشته اند، نیک می دانند که از جمله مظاهر توانایی شگفت آور سخن سرایان بزرگ و افسونگر فارسی زبان، آنست که با قدرت استفاده از قانون تجرید و تعمیم ذهن خلاق و آفرینشگر خویش، بخوبی توانسته اند با رویت مناظر در صحنه حیات و اندیشه در کار روزگار و ژرفکاوی در پدیده های گیتی و ترکیب آن ها با یادها و خاطره ها و خوانده ها و شنیده ها و در یک کلام دانسته ها آمیزه ای از عبرت و حکمت پرداخته و با عرضه دستاوردهای تامل و تجربه در قالب سخنان منظوم و منثور خوانندگان آثار خویش را از چشمه سار زلال ذوق سلیم خود سیراب ساخته و قریحه جمال پرست آن ها را نوازش داده، آدمیان را از زادگان طبع جویای کمال خویش برخوردار و کامیاب گردانند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58901795db197.PNG

خسته آفت لهاوور؛ گذری بر زندگی و شعر مسعود سعد سلمان

ذوالفقار رهنمای خرمی

گاهی اوقات زندگی شعرا در زبان فارسی تأمل بیشتری می‌طلبد و خصوصا مصائبی که برآنان گذشته است، ترحم خاصی در انسان برمی‌انگیزد. فردوسی با همه رنج سی‌ساله‌اش مورد غضب سلطان محمود غزنوی واقع گردید و مسعود سعد با پشت سرگذاشتن دوره سعادت و مقام در دربار غزنوی گرفتار زندان‌هایی طاقت فرسا می‌شود و یا ناصرخسرو از سرزمین خراسان مجبور به فرار می‌گردد. اگر شعر را تصویرگر حالات درونی و انواع فعل و انفعالات اجتماعی جهان بیرون نمی‌تواند در تفکر انسان و شاعر بی‌تأثیر باشد. این نوشتار به آشنایی مختصر با زندگی و حال مسعود سعد سلمان و پاسخ‌دادن به علت گرفتاری او در زندان و بیان بعضی از ویژگی‌های لفظی و معنوی شعر او از نکات قابل توجه نگارنده در این مختصر بوده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله