افضل‌ الدین محمد مرقی کاشانی (وفات حدود 610 قمری) معروف به بابا افضل کاشانی، شاعر و عارف اهل کاشان است. افضل الدین چند رساله در تصوف، سلوک و حکمت به زبان فارسی و با متنی فصیح دارد. جامع الحکمة رساله ای شیوا در تأویل " بسمله " همراه با مسائل فلسفی و عرفانی است. کاشانی به شماره حرفهای نوزده گانه بسمله، نوزده بخش برای جامع الحکمة منظور کرده است. این رساله از حرف میم که موالید عالم است آغاز و با حرف باء درباره آفرینش خداوند به پایان می رسد تا از آفریدگان به آفریدگار پی برده شود. این کتاب شامل پاره‌ای مباحث چون علت نبودن خدا می باشد که جز در تعالیم باطنی اسماعیلیان نیامده است. احتمال اسماعیلی بودن بابا افضل مبتنی بر همین اشارات و باطنی مذهب بودن استاد اوست. کتاب حاضر به کوشش محمدتقی دانش پژوه و با هدف احیاء متون کهن اسلامی و رعایت امانت در سال ۱۳۶۱ خورشیدی و توسط انتشارات بنیاد قرآن منتشر شد.

منابع مشابه بیشتر ...

653a48500478a.jpg

خداپرستی در شعر فارسی

احمد احمدی بیرجندی

این‌ مجموعه‌ از نغمه‌های‌ توحید و نعمت‌ حضرت‌ باری‌ تعالی‌ فراهم‌ آمده‌است‌ و اشعار 51 سخنگوی‌ فارسی‌ را در بر دارد. هر یک‌ از شاعران‌، اشعاری‌ نغزدر تحمید و تبجیل‌ ذات‌ مقدس‌ حق‌ تعالی‌ و الطاف‌ بیکران‌ و نعمت‌های‌ اوسروده‌اند

65268b203e649.jpg

سیر فرهنگ و ادب در ادوار تاریخی

محمد مددپور

نوشتار حاضر با مباحثی در باب اسم‌شناسی تاریخی آغاز شده و به دنبال آن با استناد به آثار دینی، اساطیری و فلسفی از دوره‌های مختلف تاریخی سخن به میان آمده است .در بخش دوم نیز درباره تجلی فرهنگ در دوره‌های اساطیری ماقبل یونان، دوره یونانی، قرون وسطی، دوره اسلامی و دوره جدید توضیح داده شده است .

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f8c304993cac.png

رباعیات باباافضل کاشانی به ضمیمه مختصری در احوال و آثار وی

افضل‌الدین محمد مرقی کاشانی

خواجه حکیم افضل‌الدین کاشانی همه جا به لقب خویش معروف است و در هر کتابی که ذکری از او رفته، او را به عنوان «افضل‌الدین کاشانی» نام برده‌اند و در عرف زبان فارسی به اسم «بابا افضل» مشهور است. رباعیات افضل‌الدین که اغلب آنها معروف و در اذهان مردم نقش بسته و در کتب مختلف استشهاد یا نقل کرده‌اند، در نسخه‌ای خطی به تاریخ 1259 کتابت شده است. این نسخه دربرگیرنده 201 رباعی است که مصحح پس از مقابله با نسخه دیگری که در کتابخانه سلطنتی تهران نگه‌داری می‌شود و شامل 195 رباعی است و نسخه کتابخانه مجلس که شامل 310 رباعی است یا رباعیاتی که در رسائل افضل‌الدین ثبت شده یا در کتب دیگر به نام وی نوشته‌اند و افزودن رباعیاتی که در بعضی از سفینه‌ها یافت شده، مجموعه‌ای گردآوری کرده شامل 482 رباعی و مقدمه‌ای در زندگی، آثار و اشعار بابا افضل کاشانی و در این کتاب برای علاقمندان فراهم آورده است.

نظم/شعر کلاسیک/رباعیات
کتاب
5a017dc71f30a.png

مصنفات

افضل‌الدین محمد مرقی کاشانی

مصنف این مجموعه رسائل یعنی افضل‌الدین کاشانی از آنها بوده است که کمال آدمی را در زندگانی عقلانی و روحانی می‌دانند و زندگانی طبیعی و حسی او را هیچ می‌شمارند. مرقی کاشانی مشهور به باباافضل عالمی حکیم و عارفی شاعر و دبیری فصیح بوده است که عهده عمر خود را در قرن ششم هجری گذرانده است و در اوایل قرن هفتم هجری درگذشته است. مجموعه رسائل و مکاتیب و تقریرات و اشعار باباافضل به واسطه فصاحت و شیرینی و ذوق و حال مخصوصی که دارد، همواره مطلوب خواص بوده است.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب