جمهوری اسلامی پاکستان از غرب با ایران ‌مرز مشترک دارد و دومین کشور از نظر تعداد مسلمانان جهان به شمار می رود. این منطقه تاریخچه تمدنی کهنی دارد و از نظر زبان، اقوام و جغرافیا متنوع است. زبان اردو زبان رسمی پاکستان به شمار می آید اما زبان فارسی حدود ۸۰۰ سال در شبه قاره استفاده می ‌شده است و نزدیک به ۲۰۰ سال زبان دیوانی و حکومتی بوده است. رواج زبان فارسی موجب گردیده منابع مهم فرهنگ، تاریخ، علم و هنر شبه قاره با این زبان نگاشته شوند. کتاب حاضر مجلد اول فارسی پاکستانی و مطالب پاکستان شناسی به قلم محمد حسین تسبیحی است که با هدف شناساندن پاکستان در 114 مقاله تدوین شده است. فارسی پاکستانی، اردوی ادبی، مراسم محرم در پاکستان، سیزده بدر در پیشاور، موزه ملی پاکستان، جشن زبان فارسی در پیشاور، عجایب خانه، مبارک نامه، بزم فارسی، مقام فارسی در پاکستان، قوالی و گنجینه مخدوم الملک اسامی برخی از مقالات این مجلد را تشکیل می دهند که در سال 1352 در پاکستان منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

65b90e28c37f6.jpg

نظام سياسي و سازمانهاي اجتماعي ايران در عصر قاجار

غلامرضا ورهرام

در پژوهش حاضر کوشیده شده ضمن بررسی تاریخی تحولات اجتماعی مانند نقش مذهب و چگونگی حرکت‌های مذهبی سیاسی، تغییرات تشکیلات اداری در چارچوب رویدادهای سیاسی و اقتصادی ایران عصر قاجار معرفی و ارزیابی شود. افزون بر آن مباحث تنظیمات و قوانین در دوران‌ قاجار تاسیس انجمن‌ها و احزاب و گسترش آن‌ها از جمله موارد قابل توجه در بررسی حاضر است. در آغاز کتاب منابع این اثر و محتوای آن‌ها معرفی شده است. روند گسترش تاریخی قاجار، حکومت‌های عصر قاجار، ساختار حکومت در دوران قاجار (نظام و تشکیلات اداری حکومت، و تقسیمات کشوری و اداری)، سازمان لشکری در دوران قاجار، سیاست مذهبی در عصر قاجار، طبقات و سلسله مراتب اجتماعی در عصر قاجار، تنظیمات و قوانین در دوران قاجار، سیاست‌های فرهنگی در عصر قاجار، روابط خارجی ایران در دوران قاجار، امتیازها و قراردادهایی که از جانب اتباع و یا دولت‌های بیگانه با ایران منعقد شده است، جنبش‌های اجتماعی ایران در عصر قاجار، و گسترش گروه‌ها و احزاب سیاسی در عصر قاجار.

65748a8d1bd2c.jpg

کشمیر

کشمیر منطقه‌ای در شمال غربی شبه‌قاره هند است که تا پیش از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ یک دولت سلطنتی تحت‌الحمایه بریتانیا داشت. در جریان جدایی پاکستان از هند هر دو کشور مدعی حکومت بر این منطقه بودند که به وقوع چندین جنگ بین این دو کشور انجامید. ناحیه کشمیر مورد ادعای هند و پاکستان است. هر دو کشور به‌طور جداگانه بخش‌هایی از این منطقه را اداره می‌کنند و این مناطق توسط خط کنترل از هم جدا شده‌اند. این مناطق از زمان استقلال پاکستان، مورد منازعه هند و پاکستان بوده و چند دفعه باعث درگیری بین دو کشور شده‌است هند این مناطق را جزئی از خود می‌داند در صورتی که این مناطق مسلمان نشین است و پاکستان خواستار آزادی یا الحاق به خاک خود شده‌است گاندی رهبر هند نیز در زمان حیاتش خواستار این بود که خود مردم کشمیر خود تصمیم بگیرند به کدام کشور الحاق می‌شوند اما اکنون دولت هند برای منافع بسیار زیاد این مناطق از انتخابات سرباز می‌زند

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65b50ee5dfc58.jpg

ماموریت ادبی یا از خوانسار تا شیراز

محمدحسین تسبیحی

کتاب مأموریت ادبی از خوانسار تا شیراز در اصل سفرنامه ای در زمینه دومین کنگره دبیران زبان و ادبیات فارسی کشور است که به مدت یک هفته در مرداد ماه سال 1347 و در شهر شیراز منعقد گردید. این سفرنامه که به قلم دکتر محمد حسین تسبیحی به نگارش درآمده، نخستین بار به مدت یک سال در روزنامه فردا و به صورت گفتارهایی مسلسل به چاپ رسید و در حقیقت این کتاب چاپ دوم مأموریت ادبی است. تسبیحی در سال 1347 از ریاست وقت ادارا آموزش و پرورش خوانسار جناب آقای حاج فضل الله ملکی مأموریت پیدا کرد که در این کنگره شرکت بنماید. ایشان که پس از یک سفر به تهران و گلپایگان موافقت ضمنی خود را اعلام نموده بود، سرانجام عازم این شهر گردید. ایشان در طی مسیر در شهرهایی چون شهرضا توقف نموده و توصیفات ادبی خوبی از این شهر ارائه کرده است. سپس به هر نقطه یا شهری نیز که می رسیده به توصیف آنجا پرداخته تا به شیراز رسید. وی نه تنها توصیف جامعی از چگونگی برگزاری کنگره و حتی سخنرانی های آن پرداخته، بلکه توصیفات زیبا و ادبی واری نیز از آثار مهم تاریخی و مذهبی این شهر چون آرامگاه حافظ و سعدی، شاهچراغ (ع)، تخت جمشید و ... ارائه کرده است. بدین سبب تهیه این کتاب و خواندن آن برای حتی شده پاره ای ساعت خالی از لطف نیست.

نثر/سفرنامه
کتاب
6163055158a6a.jpg

کتابخانه های پاکستان (جلد یکم)

محمدحسین تسبیحی

این کتاب دربرگیرنده مشخصات کتابخانه‌های پاکستان و برخی از نسخ خطی موجود در آنهاست. کتابخانه‌های پاکستان که بعضی پیش و برخی پس از تأسیس پاکستان بنا شده‌اند، کلیه مراجع و مآخذ تاریخ پاکستان در این کتابخانه‌ها انباشته شده است. زبان این کتاب‌های انباشته‌شده در کتابخانه‌ها بیشتر فارسی و عربی است. در جلد اول این کتاب در مجموع 237 کتابخانه مورد شناسایی قرار داده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب