«التدوین فی اخبار قزوین»، اثرعبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی و تحقیق(به کوشش) شیخ عزیزالله عطاردی، از کامل‌ترین و بهترین کتاب‌های تاریخ رجالی و محلی ایران است که به زبانی عربی نگاشته شده است. هدف مولف از تالیف التدوین نگارش کتابی تاریخی و محلی برای قزوین بوده تا مشتمل بر اخبار قزوین و ساکنان و نیز ذکر رجال و دانشمندان شهرستان قزوین باشد. کتاب در چهار جلد منتشر شده که جلد اول با ذکر نسخه‌های کتاب و خطبه‌ای از مولف شروع شده، سپس مقدمه‌ای ذکر شده که مولف، جلد نخست را به چهار فصل تقسیم کرده است؛ یکم: در فضائل قزوین و خصوصیات آن که به دو بخش منقول و مستنبط تقسیم شده و بخش منقول را به دو قسمت نقل اخبار در مورد فضیلت شهر قزوین و دیگری، آثار بودن و حضور در قزوین تقسیم نموده است. بخش دوم را به چهار قسمت فضیلت و خصوصیات، درباره نام قزوین، در کیفیت بنای قزوین و درباره مساجد، مقابر و مدارس شهرستان قزوین قلم زده است. پس از این به ذکر کسانی از صحابه رسول خدا(ص) و تابعین که به قزوین وارد شده‌اند پرداخته؛ از جمله: براء بن عازب انصاری، سعید بن عاص اموی، سلمان فارسی، ابوهریره، سلمان بن ربیع تمیمی باهلی، ولید بن عقبه بن ابی معیط و... . بعد از ذکر تابعین و صحابه به ذکر اشخاصی که نامشان با محمد شروع می‌شود، جلد اول را ادامه می‌دهد که به نام المحمدون در کتاب ذکر شده است و با محمد بن قهیار آن را به پایان می‌برد. جلد دوم؛ در ادامه جلد اول با محمد بن کیلویه شروع و بخش محمدون را با محمد بن یحیی به پایان می‌برد و در این بخش (محمدون) تعدادی از کسانی که نامشان محمد است، بدون این که آنان را در نظم فوق جای دهد، در آخر این بخش ذکر کرده است و چون بخش محمدون به پایان رسید، کتاب را طبق ترتیب حروف الفباء شروع کرده است. به عنوان مثال با ابراهیم بن احمد شروع و این جلد را با حرف خاء، یعنی خازم بن یحیی به پایان برده است. جلد سوم کتاب با حرف دال شروع شده تا حرف عین ادامه دارد. جلد چهارم؛ تتمه حرف عین را شروع تا پایان حرف یاء ادامه پیدا کرده است. سپس یک خاتمه که در آخر چهار جلد تکرار شده و در پایان فهرست اسماء تراجم چهار جلد را، در مجلد چهرم و پایانی ذکر کرده است. کتاب حاضر مجلد دوم این مجموعه می باشد. این کتاب به کوشش و تصحیح شیخ عزیزالله عطاردی در سال 1365 در بیروت و توسط انتشارات دارالکتب العلمیة منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

66129eb0517c1.jpg

هشام بن حکم (پاسدار ایدئولوژی اسلام)

محمد محمدی اشتهاردی

هشام بن حَکَم متکلم شیعی قرن دوم قمری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بود. روایاتی از امامان شیعه در مدح هشام نقل شده و بسیاری از دانشمندان شیعه او را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این برخی از اهل سنت نیز او را به لحاظ علمی ستوده‌اند که وجود و حضور هشام در جلسات علمی یحیی‌ بن خالد برمکی به عنوان رئیس انجمن یا ناظر و داور و دریافت هدیه از جانب هارون الرشید گواه بر آن است.

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5616a6658d501.PNG

التدوین فی اخبار قزوین(جلدچهارم)

عبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی

«التدوین فی اخبار قزوین»، اثرعبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی و تحقیق(به کوشش) شیخ عزیزالله عطاردی، از کامل‌ترین و بهترین کتاب‌های تاریخ رجالی و محلی ایران است که به زبانی عربی نگاشته شده است. هدف مولف از تالیف التدوین نگارش کتابی تاریخی و محلی برای قزوین بوده تا مشتمل بر اخبار قزوین و ساکنان و نیز ذکر رجال و دانشمندان شهرستان قزوین باشد. کتاب در چهار جلد منتشر شده که جلد اول با ذکر نسخه‌های کتاب و خطبه‌ای از مولف شروع شده، سپس مقدمه‌ای ذکر شده که مولف، جلد نخست را به چهار فصل تقسیم کرده است؛ یکم: در فضائل قزوین و خصوصیات آن که به دو بخش منقول و مستنبط تقسیم شده و بخش منقول را به دو قسمت نقل اخبار در مورد فضیلت شهر قزوین و دیگری، آثار بودن و حضور در قزوین تقسیم نموده است. بخش دوم را به چهار قسمت فضیلت و خصوصیات، درباره نام قزوین، در کیفیت بنای قزوین و درباره مساجد، مقابر و مدارس شهرستان قزوین قلم زده است. پس از این به ذکر کسانی از صحابه رسول خدا(ص) و تابعین که به قزوین وارد شده‌اند پرداخته؛ از جمله: براء بن عازب انصاری، سعید بن عاص اموی، سلمان فارسی، ابوهریره، سلمان بن ربیع تمیمی باهلی، ولید بن عقبه بن ابی معیط و... . بعد از ذکر تابعین و صحابه به ذکر اشخاصی که نامشان با محمد شروع می‌شود، جلد اول را ادامه می‌دهد که به نام المحمدون در کتاب ذکر شده است و با محمد بن قهیار آن را به پایان می‌برد. جلد دوم؛ در ادامه جلد اول با محمد بن کیلویه شروع و بخش محمدون را با محمد بن یحیی به پایان می‌برد و در این بخش (محمدون) تعدادی از کسانی که نامشان محمد است، بدون این که آنان را در نظم فوق جای دهد، در آخر این بخش ذکر کرده است و چون بخش محمدون به پایان رسید، کتاب را طبق ترتیب حروف الفباء شروع کرده است. به عنوان مثال با ابراهیم بن احمد شروع و این جلد را با حرف خاء، یعنی خازم بن یحیی به پایان برده است. جلد سوم کتاب با حرف دال شروع شده تا حرف عین ادامه دارد. جلد چهارم؛ تتمه حرف عین را شروع تا پایان حرف یاء ادامه پیدا کرده است. سپس یک خاتمه که در آخر چهار جلد تکرار شده و در پایان فهرست اسماء تراجم چهار جلد را، در مجلد چهرم و پایانی ذکر کرده است. کتاب حاضر مجلد چهارم این مجموعه می باشد. این کتاب به کوشش و تصحیح شیخ عزیزالله عطاردی در سال 1365 در بیروت و توسط انتشارات دارالکتب العلمیة منتشر شده است.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب
5616a5ad77ce1.PNG

التدوین فی اخبار قزوین(جلدسوم)

عبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی

«التدوین فی اخبار قزوین»، اثرعبدالکریم بن محمد رافعی قزوینی و تحقیق(به کوشش) شیخ عزیزالله عطاردی، از کامل‌ترین و بهترین کتاب‌های تاریخ رجالی و محلی ایران است که به زبانی عربی نگاشته شده است. هدف مولف از تالیف التدوین نگارش کتابی تاریخی و محلی برای قزوین بوده تا مشتمل بر اخبار قزوین و ساکنان و نیز ذکر رجال و دانشمندان شهرستان قزوین باشد. کتاب در چهار جلد منتشر شده که جلد اول با ذکر نسخه‌های کتاب و خطبه‌ای از مولف شروع شده، سپس مقدمه‌ای ذکر شده که مولف، جلد نخست را به چهار فصل تقسیم کرده است؛ یکم: در فضائل قزوین و خصوصیات آن که به دو بخش منقول و مستنبط تقسیم شده و بخش منقول را به دو قسمت نقل اخبار در مورد فضیلت شهر قزوین و دیگری، آثار بودن و حضور در قزوین تقسیم نموده است. بخش دوم را به چهار قسمت فضیلت و خصوصیات، درباره نام قزوین، در کیفیت بنای قزوین و درباره مساجد، مقابر و مدارس شهرستان قزوین قلم زده است. پس از این به ذکر کسانی از صحابه رسول خدا(ص) و تابعین که به قزوین وارد شده‌اند پرداخته؛ از جمله: براء بن عازب انصاری، سعید بن عاص اموی، سلمان فارسی، ابوهریره، سلمان بن ربیع تمیمی باهلی، ولید بن عقبه بن ابی معیط و... . بعد از ذکر تابعین و صحابه به ذکر اشخاصی که نامشان با محمد شروع می‌شود، جلد اول را ادامه می‌دهد که به نام المحمدون در کتاب ذکر شده است و با محمد بن قهیار آن را به پایان می‌برد. جلد دوم؛ در ادامه جلد اول با محمد بن کیلویه شروع و بخش محمدون را با محمد بن یحیی به پایان می‌برد و در این بخش (محمدون) تعدادی از کسانی که نامشان محمد است، بدون این که آنان را در نظم فوق جای دهد، در آخر این بخش ذکر کرده است و چون بخش محمدون به پایان رسید، کتاب را طبق ترتیب حروف الفباء شروع کرده است. به عنوان مثال با ابراهیم بن احمد شروع و این جلد را با حرف خاء، یعنی خازم بن یحیی به پایان برده است. جلد سوم کتاب با حرف دال شروع شده تا حرف عین ادامه دارد. جلد چهارم؛ تتمه حرف عین را شروع تا پایان حرف یاء ادامه پیدا کرده است. سپس یک خاتمه که در آخر چهار جلد تکرار شده و در پایان فهرست اسماء تراجم چهار جلد را، در مجلد چهرم و پایانی ذکر کرده است. کتاب حاضر مجلد سوم این مجموعه می باشد. این کتاب به کوشش و تصحیح شیخ عزیزالله عطاردی در سال 1365 در بیروت و توسط انتشارات دارالکتب العلمیة منتشر شده است.

شرح حال/تذکره و تراجم
کتاب