59ad605b13612.png

منتخبات چهار داستان شاهنامه فردوسی؛ مخصوص شاگردان سیکل اول مدارس متوسطه

این کتاب دربرگیرنده منتخباتی از شاهنامه فردوسی است که برای شاگردان سیکل اول متوسطه در سال 1307 و زیر نظر محمدجواد تربتی و به نظریه وزارت معارف آن زمان منتشر شده است. داستان هفت خوان رستم، داستان رستم و سهراب، داستان رزم رستم و اسفندیار و با هم آویختن لشکر رستم و اسفندیار چهار داستانی هستند که از شاهنامه فردوسی در این کتاب گنجانده شده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

65a2913487803.jpg

کتاب شاهنامه فردوسی: نثر: اساطیر - جلد اول (از پادشاهی کیومرث تا پایان کار فریدون)

علی شاهری

این مجموعه شامل تمام شاهنامه است که برای راحتی خوانندگان جوان که به تاریخ و تمدن کشور خود علاقه دارند و می خواهند با شاهنامه آشنا شوند، به نثر ساده برگردانده شده و در سه بخش شامل: 1. بخش اساطیر 2. بخش پهلوانی 3. بخش تاریخی تنظیم شده است. بخش اساطیر از پادشاهی کیومرث شروع شده و تا مرگ فریدون ادامه دارد. بخش پهلوانی از پادشاهی منوچهر و ظهور خاندان سام شروع می شود و تا مرگ رستم و فرزندش فرامرز ادامه دارد و بخش تاریخی که با پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار شروع شده تا مرگ یزدگرد و تسلط عربها بر ایران ادامه می یابد.

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62c2faa2c7f6c.jpg

تاریخ ادبیات ویژه دوره دوم دبیرستانها

محمدجواد تربتی

کتاب تاریخ ادبیات ویژه دوره دوم دبیرستان شامل دو بخش تاریخ ادبیات قبل از اسلام و ادبیات بعد از اسلام است. این کتاب تالیف محمد جواد تربتی است که درسال 1331 توسط کتابفروشی و چاپخانه علی اکبر علمی منتشر شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب
60f9161a206ac.png

تاریخ مختصر شعراء؛ مخصوص دوره اول متوسطه

محمدجواد تربتی

ادبیات ایران به‌اندازه‌ای دلکش و نیکوست که دوست و دشمن به عظمت و زیبایی آن معترفند. نه‌تنها صاحبدلان و هوشمندان ایران شیفته و فریفته این گنجینه گرانبها هستند، بلکه خارجیان هم با چشم احترام به آن نگاه می‌کنند و آن را یکی از بهترین و پسندیده‌ترین و شورانگیزترین آثار فکر بشر می‌دانند. در این کتاب به اختصار از زندگانی و اشعار سخن‌سرایان ایرانی نکاتی آورده شده است. شاعرانی که در این کتاب سخنی از آنها به میان آمده، عبارتند از: رودکی، فردوسی، عنصری، منوچهری، ناصرخسرو، مسعود سعد، خیام، انوری، خاقانی، نظامی گنجوی، خواجوی کرمانی، وحشی بافقی، سعدی، حافظ و .... .

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب