جمال‌الدین حسین بن علی بن محمد (حدود 480-525 قمری) مشهور به ابوالفتوح رازی از مفسران و علمای بزرگ شیعه بود. تفسیر مفصل او به نام روض‌ الجنان و روح‌ الجنان که به تفسیر ابوالفتوح شهرت یافته است، از تفاسیر جامع و معتبر قرآن به شمار می ‌آید. تحقیق در تفسیر ابوالفتوح رازی به کوشش دكتر عسكر حقوقى در سه مجلد تدوین و منتشر گردید. کتاب پیش رو جلد سوم این تحقیق با عنوان فرعی قصص است که به قصه ها و تاریخ پیامبران در تفسیر ابوالفتوح رازی اختصاص داده شده است. هر داستان به طور مستقل و با نظم تاریخی بیان شده و داستان های مربوط به عصر اسلامی به وقت دیگری موکول شده است. این کتاب در سال 1348 توسط انتشارات دانشگاه تهران در دسترس پژوهشگران قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

660eac88b0a52.jpg

شمع انجمن فی المواعظ و المحن

رضا علماء قمی

کتاب شمع الانجمن فی مواعظ والمحن تالیف دانشمند محترم جناب حاج آقا رضای علماء قمی است که در سال 1351 در چاپخانه اسلام در قم به چاپ رسیده است

64872ac66765a.jpg

مجموعه مقالات هزاره شیخ مفید (سهم ایرانیان در تفسیر قرآن)

جمعی از نویسندگان

بر مبنای کتابشناسی های قدیم و جدید و فهارس نسخه های خطی کتابخانه های سراسر جهان و جهان اسلام، می توان ملاحظه کرد که شاید بیش از سه هزار تفسیر اعم از کامل و ناقص بر قرآن مجید نوشته شده است و بیش از نیمی از آنها از دستبرد حوادث زمانه محفوظ مانده، ولی شاید فقط یک پنجم آنها به طبع رسیده باشد، چیزی در حدود 600 عنوان. اگر از قرن سوم تا قرن هفتم ده تفسیر بزرگ و طراز اول بر قرآن مجید داشته باشیم، از آن میان هشت اثر تالیف مفسران ایرانی است. در این مقاله هشت تفسیر مهم اعم از عربی یا فارسی از مولفان شیعه یا سنی، که همه ایرانی هستند و در فاصله قرن سوم تا هفتم هجری تالیف شده است عرضه می گردد. در طی ادوار گذشته و قرون گذشته طبق آراء صاحبنظران هریک از این تفسیرها از وجه یا وجوهی طراز اول شمرده شده است و تاثیر آنها در نهضت عظیم تفسیرنویسی که همواره در فرهنگ اسلامی رونق و رواج داشته بسیار عمیق و محاسبه پذیر است...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

658ae967ade05.jpg

شرح گلشن راز شیخ محمود بن عبدالکریم شبستری

کتاب حاضر مشتمل بر دو گفتار به زبان فرانسوی، به خامه توانای استادان گرامی دکتر صفا و لیوه روسای محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و استراسبورگ و یک مقدمه از نویسنده در معرفی کامل نسخه خطی کتابخانه ملی و دانشگاهی استراسبورگ و شرح یکصد و شصت و هشت بیت از مثنوی گلشن راز که متاسفانه شارح عارف آن تاکنون ناشناخته مانده است. و در آخر تعلیقاتی که برای حل مشکلات و توضیح و تعریف لغات و مصطلحات عرفانی و فلسفی به کوشش نویسنده فراهم گردیده است.

نظم/شرح شعر
کتاب
5ec25be7ed46e.png

گزیده حدیقة الحقیقة و شریعة الطریقة

سنایی بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین شاعران زبان فارسی و از جمله گویندگانی است که در تغییر سبک شعر فارسی و ایجاد تنوع و تجدد در آن موثر بوده و آثار او منشأ تحولات شگرف در سخن گویندگان بعد از وی شده است. کتاب «حدیقة الحقیقة» یکی از آثار اوست که به نام‌های فخری‌نامه و الهی‌نامه نیز شهرت داشته واز منظومه‌هایی است که در نظم وایجاد منظومه‌های دیگر نظیر تحفة العراقین خاقانی و مخزن الاسرار نظامی اثر مستقیم داشته است. در این گزیده ابیاتی از این مثنوی از روی نسخه مصحح استاد مدرس رضوی برگزیده شده و شرح و توضیحات ترکیبات و مشکلات با مراجعه به فرهنگ‌های معتبر و آثار و کتب اهل فن فراهم شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب