میرزا مهدی بدایع‌نگار فرزند میرزا مصطفی (وکیل لشکر) تفرشی ، دولتمرد، ادیب و مؤلف عصر قاجار. در ۱۲۷۹ در تهران متولد شد و در ۱۳۲۰ ش ، در ۸۲ سالگی همان‌جا درگذشت. در تهران تحصیل کرد و به گفته خود او در مثنوی خیرالکلام ، درس صرف و نحو، فقه و اصول، تفسیر و حکمت و ریاضی و نجوم خواند و از حاج میرزا حسین نوری و شیخ محمدحسین کاظمینی اجازه روایت گرفت. او در وزارت امورخارجه خدمت می کرد و پس از فوت همکارش میرزا محمّد ابراهیم «بدایع‌نگار»، به همین لقب خوانده شد و مدارج اداری را تا سمت نیابت وزارت خارجه طی کرد. در کنار وظایف اداری به تحقیق و تألیف مشغول بود که از جمله آثار وی عبارتند از: بدایع الانوار فی احوال سابع الائمة الاطهار، بدایع الاحکام فی فقه الاسلام، بدایع العروض، بدایع البیان فی جامع القرآن و .... .

منابع مشابه بیشتر ...

65806883abb60.jpg

سخن و سخنوران

بدیع الزمان فروزانفر

سخن و سخنوران، کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. سخن و سخنوران اولین بار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۲ در تهران به چاپ رسیده‌است.

650835ce86c40.jpg

زیباییهای سخن

سیدمحمود خیری

موضوع کتاب زیباییهای سخن اثر سید محمود خیری شامل انواع شعر و زیباترین صنایع و بدایع در اشعار و شرح حالی از شعرای نامی و نمونه ای از آثار و گفتار و اشعار زیبا و تالیفات آن است که برای همه علاقمندان به شعر و ادبیات پارسی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان رشته ادبی در دبیرستانها و دانشکده ها و طالبان کنکور مناسب است