سرهارفورد جونز (1746 ـ 1847 م) اولین وزیرمختاری بود که از جانب وزارت امور خارجه انگلستان به ایران و دربار فتحعلی‌شاه فرستاده شد و چهار سال در این سمت باقی ماند (1807 ـ 1811 م). جونز شیفته لطفعلی‌خان است. کلمات و سخنان او را موبه‌مو تکرار می‌کند. در بحرانی‌ترین روزها خود را به او می‌رساند. شاهد جنگ و گریز او، پیروزی‌ها و ناکامی‌های است. از این‌رو این کتاب مهم‌ترین منبع خارجی درباره آخرین سال‌های لطفعلی‌خان است، بلکه بر خلاف سایر نوشته‌های غربی درباره شرق، از روحیه استعماری تهی است و دریچه‌ای است به روی برهه‌ای از تاریخ که پایان ناکامی‌ها و مصیبت‌های لیک آغاز ستمگری‌هاست.

منابع مشابه بیشتر ...

63c55e6a54bf0.jpg

مجموعه مقالات ایران شناسی

ابوالفضل آزموده

در مجموعه حاضر، 23مقاله ایران‌شناسی درباره جلوه‌های مختلف تاریخ و فرهنگ ایران گردآمده است. عناوین مقالات ایران‌شناسان شوروی همراه با نام نویسندگان آن‌ها از این قرار است : "شرف‌الملک وزیر، ا .پ. پتروشفسکی"، "دو وقایع‌نامه از قرن نوزدهم پیرامون تاریخ آذربایجان، آ. ن .قلی‌یف"، "هنر معماری آذربایجان در سده‌های دوازده الی پانزده میلادی و جایگاه آن در معماری خاور نزدیک، ل.س .برتانیتسکی"، "سندی ناشناخته درباره حزب سوسیال دموکرات ایران (اجتماعیون عامیون)، ص .علی‌یف"، "سندی درباره تجارت ایران و روسیه در سال‌های دهه سوم و چهارم قرن هیجدهم، ن .گ. کوناکووا"، "خانیکوف وسفرنامه خراسان، ن .آ .خالفین"، "خودویژگی‌های چیال بازار، یوگنی برزیکوف"، "نظری به دو شهر تاریخی سمرقند و بخارا، ابوالفضل آزموده"، "امیرعلیشیر نوایی در قصه‌های اوزبکی، ابوالفضل آزموده". همچنین دوازده مقاله دیگر به قلم آقای آزموده.

63b2f3afa9ab3.jpg

قلعه پری (از کریمخان تا لطفعلی خان)

بهرام افراسیابی

((قلعه پری)) رمانی تاریخی است که درباره اوضاع و احوال دوره زندیه، از کریمخان تا لطفعلی‌خان زند ذیل بیست و پنج فصل نگارش یافته است .نام کتاب برگرفته از قلعه‌ای است مستحکم به نام((پری)) در لرستان که به ایل زند تعلق داشته و نویسنده، شروع داستان را با آغاز قدرت ایل زند در قلعه یاد شده پی گرفته است .عناوین برخی سرفصل‌های کتاب عبارت‌اند از :((شیرزنان قلعه پری(سال 1144قمری)))، ((آغاز کار کریمخان))، ((پیمان سه جانبه و شرایط آن))، ((محمد حسن‌خان قاجار حریف نیرومند))، ((آزادخان افغان))، ((نبرد سرنوشت‌ساز(برخورد کریمخان و آزادخان و محمدحسن‌خان قاجار)))، ((شورش تقی درانی))، ((حوادث جنوب (دزدان دریایی)))، ((شیراز بعد از قتل جعفرخان))، ((اولین برخورد لطفعلی‌خان و آغامحمدخان))، ((خیانت و توطئه حاجی ابراهیم کلانتر)) و ((سرگذشت دریای نور و دیگر جواهرات)) .گفتنی است که در ابتدای هر فصل، تصویری از آثار و بناها و وسایل مربوط به زندیه به طبع رسیده و صفحه پایانی آن به جدولی از افراد خاندان زند اختصاص یافته است .