سیدابوالقاسم انجوی شیرازی در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شهر شیراز متولد شد و در ۲۵ شهریور سال ۱۳۷۲ خورشیدی در تهران درگذشت و در گورستان ابن بابویه به خاک سپرده شد. سیدابوالقاسم انجوی شیرازی معروف به "نجوا" از پژوهشگران ادبی ایران بود. او در جوانی فعال سیاسی بود و مجله‌ای انتقادی و سیاسی با نام "آتشبار" انتشار می‌داد. در جریان کودتای سال ۱۳۳۲ دستگیر و به خارک تبعید شد که ثمره آن دوران کتابی است با عنوان "تبعیدگاه خارک" مشتمل بر خاطرات وی. انجوی در حیاتش توانست یازده جلد کتاب در زمینه فرهنگ مردم ایران شامل مثل‌ها، قصه‌ها و آداب و رسوم با کمک انتشارات امیرکبیر انتشار دهد. وی افزون بر این در زمینه حافظ‌شناسی و موضوعات دیگر هم مقالاتی دارد. از کتاب‌های دیگر وی "سفینه غرل" است که مجموعه‌ای از غزل‌های منتخب در ادبیات فارسی است.

منابع مشابه بیشتر ...

6672da7e7ad99.jpg

بخشی از دیوان محمدعلی ناصح

محمدعلی ناصح

این کتاب بخشی از دیوان محمدعلی ناصح رئیس انجمن ادبی ایران و مشتمل بر ترجمه حال و برخی چکامه ها و غزلیات و مثنویها و رباعیات است

6671a16d0bd7c.jpg

راز الهام

حسین مسرور

حسین مسرور که نام خانوادگی اش سخنیار و تخلصش مسرور است در بیستم صفر 1308 قمری در کوپا از بلوک اصفهان پا به عرصه وجود گذاشت. آنها برای تعلیم و تربیت به اصفهان کوچ کرده و مسرور در سایه نبوغ ذاتی تحصیلات مقدماتی را پشت سر گذاشته به مراکز علم و دانش دست یافت و از درس استادان نامی کسب نور نمود. از 9 سالگی اشعار خود را در انجمن ادبی اصفهان می خواند و در محضر شادروان دهقان سامانی مایه تحسین و تعجب شعرا گشت پس از چندی عازم شیراز شد و زبانهای قدیم و خطوط باستانی را در محضر فرصت شیرازی آموخت و در مراجعت به اصفهان اشعار انتقادی خود را با امضای مستعار در جرائد اصفهان و طهران منتشر ساخت به خراسان و کاشان سفری نمود و هر جا از خرمن معرفت دامنی برگرفت پس از فوت پدر باز سفری به شیراز نمود و دوستانش از او خواستند تصدی ریاست چاپارخانه های شیراز را بپذیرد قبول کرد و دو سال بعد در طهران به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و از 1302 شمسی به مدت 36 سال عهده دار تعلیم و تربیت مردان امروز بود. استاد مسرور علاوه بر تبحر در فنون شعر و ادب در ریشه لغات قدیمی و اشعار و اصطلاحات مشکل شعری غریزه الهام بخشی دارد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614eb0b1d4da8.png

فرهنگ مردم لرستان

نویسنده در این کتاب تصویری از جلوه‌های گوناگون فرهنگی، آداب و رسوم و فعالیت‌های اقتصای مردم استان لرستان به دست می‌دهد. برخی از موضوعات کتاب عبارتند از: واژه لر و لرستان، دوازده برجی، دعای سر مال، شیرواره، فرآورده‌های شیر، انواع نان و خوراکی‌ها، مراسم نوروز، بازی‌ها، باورداشت‌ها، ضرب‌المثل‌ها، تولد نوزاد، مراسم سوگواری، چیستان، سنت کاشت و برداشت و .... . مطالب کتاب با تصویر متعددی همراه شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی/ایران شناسی
کتاب
5fc888f1b0a65.png

دیوان خواجه حافظ شیرازی با تصحیح و سه مقدمه و حواشی و تکمله و کشف الابیات

این دیوان با حروف اول غزل‌ها مرتب شده ولی فهرستی هم بر طبق حروف آخر و موافق ترتیب نسخه مصحح مرحوم قزوینی فراهم گردیده تا خواننده محترم با مراجعه به این دو فهرست و کشف الابیات به‌آسانی بتواند غزل یا بیت موردنظر خود را بیابد. در این کتاب افزون بر غزلیات خواجه، ساقی‌نامه و مغنی‌نامه، قصاید و قطعات خواجه حافظ شیرازی نیز آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان مشاهیر ادبیات فارسی/حافظ/آثار حافظ
کتاب