این کتاب تذکره‌ای است که به گونۀ مستقل دربارۀ زنان در افغانستان نوشته شده است. این کتاب متنی تذکره‌گونه است به غایت امروزی. این اثر مختصر سنتی دیگر، قصه‌ای دیگر، روایتی دیگر اما به غایت واقعی را پیش چشمان ما قرار می‌دهد. این کتاب بنا به عقیدۀ رایج نخستین تذکره‌ای است که توسط یک بانوی افغانی درباره زنان سخنگوی فارسی‌زبان نوشته شده است و در عین حال سومین تذکره‌ای است که به گونه‌ای مستقل در باره زنان در افغانستان نوشته شده است. پیش از آن فقط تذکرۀ سه جلدی آثار هرات به خامه خلیل الله خلیلی و شعرای معاصر هرات از محمد علم غواص انتشار یافته بود. لذا نویسندۀ آن از فضل تقدم برخوردار است. ماگه در این کتاب نشان می‌دهد که تاریخ نظم و نثر فارسی که خود در بسیاری موارد همدست قدرت و نظم مسلط بوده برای فراموش‌کردن و نادیده‌گرفتن، بر پرده و سخن تکیه می‌زند.

منابع مشابه بیشتر ...

6586f23ad5ed1.jpg

دنیای شاعران

عزت الله همایونفر

( ...وحشي در اشعار خود بيشتر توجّه به روحيّات داشته و بيان احساسات دروني خويش و سينة آتش افروز و دل پرسوز خويش را مي‌نمايد. قصايد وحشي داراي مرتبة بلند است و غزليّات، حكايتي از دل پردرد او. دو مسمّط دل‌پذير از او به يادگار باقي مانده كه بسيار مشهور است، امّا به حكم انصاف، وحشي بهتر از هر كس توانسته است از نظامي تقليد بنمايد و خلدبرين را كه در مقابل مخزن‌الاسرار نظامي ساخته، بهتر از سايرين پرداخته است.)

650835ce86c40.jpg

زیباییهای سخن

سیدمحمود خیری

موضوع کتاب زیباییهای سخن اثر سید محمود خیری شامل انواع شعر و زیباترین صنایع و بدایع در اشعار و شرح حالی از شعرای نامی و نمونه ای از آثار و گفتار و اشعار زیبا و تالیفات آن است که برای همه علاقمندان به شعر و ادبیات پارسی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان رشته ادبی در دبیرستانها و دانشکده ها و طالبان کنکور مناسب است