5a06cc10bd4ce.png

اندیشه‌های پیر هرات؛ برخی از اندیشه‌های عرفانی خواجه عبدالله انصاری هروی

پیر هرات را در بیشتر کتاب‌هایی که نامی از وی آمده است، به لقب «شیخ الاسلام» یاد کرده‌اند و این لقب در همه ادوار تاریخ اسلامی به کسانی اطلاق شده است که درعصر خود سرآمد و مقدم دانشمندان علوم دینی بوده و ریاست روحانی مردم را بر عهده داشته و مرجع حل و فصل قضایا یا مباحث علمی به شمار می‌رفته‌اند. این کتاب مربوط به اندیشه‌های صوفیانه و عارفانه پیر هرات است.

منابع مشابه بیشتر ...

65eef36f66c48.jpg

راز جاودانگی

علی اصغر هدایتی

مجموعه حاضر مشتمل بر مقالاتی از نگارنده درباره راز سعادت و جاودانگی انسان است که عمدتا بهره‌گیری از مطالب علمی، دینی و ادبی نگاشته شده‌اند .برخی از مقالات از این قرارند" :در مقوله شناخت"، "بار امانت"، "راز هستی"، "علم آزاد و علم در بند"، "غم زبان"، "پرواز به ابدیت"، "غم عشق "و "انسانم آرزو است ."مقالات یاد شده از سال 1370به بعد به تدریج در روزنامه اطلاعات چاپ شده است .

6353fe7b02168.png

الاقطاب القطبیه: «البلغه فی الحکمه»

قطب‌الدین عبدالقادر بن حمزة بن یاقوت الاهری

این کتاب اثری است در حکمت الهی که در آن عبدالقادر بن حمزه بن یاقوت الاهری به شرح آموزه‌های صوفیانه پرداخته است. وی با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث نبوی معرفت شهودی را بالاترین درجه معرفت و برتر از فلسفه و برهان می‌داند. ابن فوطی درباره عبدالقادر اهری آورده است که وی از حکمای صوفی متأله بود و در جوانی در جستجوی تجرید و تحصیل سفر کرد و به خراسان و فارس رفت و نیز در هرات نزد امام فخر رازی درس خواند و در ایام مستنصر بالله وارد بغداد شد. وی پس از سفرهای طولانی به تعلیم و تربیت فرزندان بهاءالدین کلیبری پرداخت و سپس به اهر بازگشت و در همان شهر به تدریس حکمت پرداخت و در اواخر سال 667 دار فانی را وداع گفت.