این کتاب را دانشمند آمریکایی فرید لندر که دلدادگی و عشق وی به حضرت مولانا از خلال کلماتش پیدا است نوشته و رساله‌ای است نه به سیره اهل انتقاد و تحقیق، بلکه به سریره اربا اردات و تسلیم. نویسنده در مراسم سالانه «سماع درویشان» ک هرسال در ماه آذر در قونیه برگزار می‌شود، شرکت کرده است. موضوعاتی که در این کتاب آورده شده به ترتیب عبارتند از: صوفی کیست، راه سلوک، مولانا جلال‌الدین، سماع، تکیه درویشان، موسیقی درویشان، حلاوت مجلس مولانا و سیمرغ. این ترجمه بخش‌هایی از اصل کتاب را شامل می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

617d562ad0db2.jpg

بوارق الالماع فی الرد علی من یحرم السماع بالاجماع

احمدبن محمد طوسی

کتاب بوارق و ترجمه آن نخستین اثری است از یک دانشمند ایرانی که به طور مستقل در باب سماع تالیف شده است و چاپ می‌گردد. این اثر در باب حلیت و جواز و اباحت مطلق فقهی سماع و نواختن بعضی از آلات موسیقی نوشته شده و مبتنی بر دلایل نقلی و عقلی و موید به ذوق و نظر عرفانی است. کتاب در منابع فارسی و غیرفارسی توصیف شده است و اثر در نوع خود جایگاهی معتبر دارد و از همین رو مطمح‌نظر محققان و اهل فن قرار گرفته است. این کتاب در لندن به همت یکی از مستشرقان با ترجمه به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.

5ffb113024040.png

مولانا از دیدگاه ترکان و ایرانیان

گروهی از نویسندگان

این مجموعه مقالات از دو جنبه تحقیقات مربوط به مولانا را در کنار هم قرار داده است: ترجمه‌هایی از محققان ترک را در جوار سخنرانی‌هایی از پژوهشگران ایرانی گذاشته‌اند. از این‌رو هم دوست‌داران ایرانی مولانا می‌توانند از نظرات محققان ترک خبردار شوند و هم ترکان امکان می‌یابند که مقالات ایرانیان را در این زمینه مطالعه کنند. عناوین برخی از نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: رباعیات مولانا/ صائمه اینال صاوی، مسئله تشبیه و تنزیه/ نصرالله پورجوادی، دیداری با مولوی در کتاب فیه‌مافیه/ محمدمهدی رکنی، مقام و تأثیر مولانا در آغاز و گسترش ادبیات ترک در آناطولی/ حسیبه مازی اوغلو، مولانا و نقطه‌نظرهای اساسی وی/ عبدالقادر قزاخان و .... .