زنده‌یاد محمد حیدر «ژوبل» در سال 1304 در باغبان کوچه کابل چشم به جهان گشود. وی پس از اکمال تعلیمات دوره ثانوی در لیسه نجات (امانی) شامل فاکولته ادبیات پوهنتون کابل گردید و بعد از ختم تحصیل با استفاده از اسکالرشپ جهت انجام تحصیلات عالی روانه آمریکا شد و در سال 1331 تخصص خود را در رشته «ادبیات و فلسفه» از آمریکا گرفت و تا سال 1338 به ترتیب وظایف مدیریت مسئول مجله آریانا، عرفان، پوهنه و اخبار عرفانی وزارت معارف و مدیریت عمومی روابط فرهنگی ریاست مستقل مطبوعات را ایفا نمود. وی در سال 1338 هنگام برگشت به وطن از مصر، بر اثر سقوط هواپیما به 34 سالگی درگذشت. وی این کتاب را به سال 1336 منتشر کرد که تحلیل و تحقیق جریان‌ها و رویدادهای ادبی ـ تاریخی افغانستان از ادوار قبل از اسلام تا دوره معاصر را دربر می‌گیرد.

منابع مشابه بیشتر ...

6435592eb3a3e.jpg

پنبتو متلونه یا ضرب الامثال

عنایت‌الله شهرانی

ضرب المثل های زبان پشتو (د پشتو امثال او حکم)که در سال 1354 ه ش برای نخستین بار توسط عنایت الله شهرانی جمع آوری و تدوین شده به چاپ رسیده و در ضمن نشریه ها و کتابهایی که در مطبوعات کشور و بیرون مرزی به زبان پشتو به نشر رسیده است مهر چاپ خورده است. مجموعه د پشتو امثال و حکم کار آغازین و ابتدایی بود اینک مجموعه د پشتو متلونه یا ضرب الامثال با غنای بیشتر یا تصحیح و نقد شادروان غریب یار و عبدالحمید عاطف و اهتمام برهان الدین نامق از سوی کانون فرهنگی قیزیل چوپان اقبال چاپ میشود...

63f4dd457c126.jpg

گفتگو در شعر فارسی

احمد کرمی

در فن آرایش سخن و صنایع بدیعی "سوال و جواب" را یکی از محسنات بدیع معنوی به شمار آورده اند و آن چنان است که شاعر در بیتی و یا چند بیت و یا بیش از آن، سخن خود را به صورت پرسش و پاسخ موضوع می کند و این تفنن ادبی، گاه چندان به درازا می‌کشد که از آغاز تا پایان یک قصیده طولانی را نیز دربر می‌گیرد. کتاب حاضر که "گفتگو در شعر فارسی" نام دارد بیشترین اشعاری را که تاکنون به شیوه پرسش و پاسخ سروده شده اند، شامل می‌شود.