این کتاب پیرامون هنر کشتی و رخدادهای پهلوانان است که به احتمال بسیار به دو سه قرن اخیر زندگی مردم چاه‌آب ارتباط می‌گیرد. در این کتاب افزون بر اینکه روی هنر کشتی و فن مصافحه معلوماتی جمع شده و بخشی از خاطرات پهلوانی کردان و یلان چاه‌آبی در معرکه‌های کشتی درج شده، تمایلات و روان عمومی دوپهلوی رودبار جیحون نیز با چیره‌دستی خاصی تبلور یافته است.

منابع مشابه بیشتر ...

63a44b6e658d1.jpg

آئینه پهلوان نما

حسن میرئی

تألیف حسن میر ئی، در ۱۳۴۹ش، کتابی به فارسی، دربارۀ انواع ورزش ها در ایران باستان و ورزش باستانی پس از اسلام. در این کتاب موضوعاتی چون پیدایش ورزش در ایران باستان، اهمیت پرورش بدن در ایران باستان، تربیت روح قهرمانی در شاهنامه، آلات جنگی ایران باستان، مفهوم حقیقی تربیت بدنی در دورۀ هخامنشی، شنا، اسب سواری، چوگان، شکار، تیراندازی، کشتی، ورزش باستانی بعد از اسلام، عیاران، شاطران، زورخانه، پهلوانان قدیمی و معاصر ایران، ورزش در زمان صفویه و قاجاریه بررسی شده است.

5d6e7700c1006.png

نبرد پهلوانان

کاظم کاظمینی

تاریخ کشور ما که از آغاز تا قرون اخیر همواره شاهد جنگ و حوادث خونینی بوده که تمامی به دلیل اعتلا و عظمت ایران عزیز روی داده، خود بهترین گواه آمادگی جاودانی مردم این سرزمین برای سربازی و جانبازی در راه حفظ تاج و تخت شاهنشاهی ایران و استقلال ملی می‌باشد. در این کتاب تنها به شرح داستان نبردهای مردانی که سمبل قهرمانی و پهلوانی در ادوار مختلف تاریخ کشور ما بوده‌اند، بسنده شده است. این داستان‌ها که بعضی هم به صورت سلسله حوادثی از زندگی سراسر پیکار و مبارزه پهلوانان تاریخ ایران آمده، در حقیقت جزئی از کل و نمونه‌هایی از دلاوری‌ها و جانفشانی‌های پهلوانان و قهرمانان است که به تحقیق می‌توان نظایر آنان را در هر زمان به فراوانی در تاریخ پرعظمت ایران ملاحظه کرد. در این کتاب که حاوی هفت داستان است، در هر داستان به شرح سرگذشت قهرمانانی پرداخته شده که هر کدام با وجود برخورداری کامل از نیروی پهلوانی و قدرت جنگاوری، از لحاظ خرد و هوش و بزرگ‌منشی و جوانمردی سرآمد روزگار خود بوده‌اند.