5a39976e4bd0d.png

دیوان امیرالشعراء محمد بن عبدالملک نیشابوری متخلص به معزی

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابفروشی اسلامیه تاریخ چاپ: ۱۳۱۸ هجری شمسی زبان: فارسی

از سخن‌سرایان شیرین‌زبان و فصحای درجه اول نظم فارسی بی‌شک یکی امیرالشعراء محمد معزی نیشابوری پسر عبدالملک برهانی است که بیش از نیم قرن در بهترین دوره پادشاهی سلاجقه (عهد ملک‌شاه و سنجر) در دستگاه ایشان سمت امارت شعرا داشته و به جلالت و عزتی تمام می‌زیسته و سرآمد گویندگان هم‌عصر خود شمرده شده است. دیوان این شاعر افزون بر آنکه شامل نزدیک به 18500 بیت از بهترین نمونه‌های فصاحت زبان و لطایف و نکاتی دقیق و دلاویز است، به دلیل همراه بودن شاعر با پادشاهان و امرا و وزرای سلجوقی و وظیفه و سمتی که او در ساختن اشعاری برای تبریک فتوحات و انتصابات و مدیحه‌سرایی از ارباب مناصب دولتی و رثاء اینان بعد از مرگ داشته، مشتمل بر یک سلسله وقایع تاریخی بسیار مهم است. این دیوان مشتمل بر قصاید و غزلیات و مقطعات معزی و همچنین دربرگیرنده حوادث تاریخی 55 سال از ایام سلطنت سلاجقه است.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

649adc80ebb25.jpg

سفینه نوح (دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی با زندگینامه و پیشگفتار)

نوح خراسانی

سفینه نوح دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی است همراه با زندگی نامه و پیشگفتار که به کوشش علی حبیب حسین نجومیان در سال 1372 توسط انتشارات پاندا منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56a3cda6b34aa.jpg

دیوان کامل امیر معزی

امیر معزی

معزّی ملک‌الشعرای دربار سلجوقی بوده است. او به سبک خراسانی شعر می‌سروده. اشارات بسیار تاریخی و جغرافیایی و بسیاری از وقایع قسمتی از عهد سلجوقی بین سال‌های 465 هجری قمری یعنی سال جلوس ملک‌شاه تا سال 520 هجری قمری در اشعار او آمده است. در این اثر همچنین از خواص و اخلاق و جنگ‌ها و صلح‌های ملک‌شاه و سلطان سنجر و اخبار بستگان و ندیمان و وزیران آنان مانند خواجه نظام‌الملک و فرزندان او خواجه مخبرالملک و خواجه مؤیدالملک و سایر رجال و بزرگان و مادر سلطان سنجر تاج‌الدین خاتون و خواهرش شاه‌خاتون و دیگران می‌توان آگاهی یافت. قصاید معزی حاوی ابیات پندآمیز و تشویق و ترغیب شاهان و بزرگان به مردم‌پروری و دادگستری است. این اثر در سال 1362 با تصحیح ناصر هیّری در انتشارات مرزبان منتشر شد.

نظم/شعر کلاسیک/کلیات شعر کلاسیک
کتاب