5a452df283f43.png

از سعدی تا جامی؛ تاریخ ادبیات ایران از نیمه قرن هفتم تا آخر قرن نهم هجری عصر استیلای مغول و تاتار

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابخانه ابن سینا تاریخ چاپ: ۱۳۳۹ هجری شمسی زبان: فارسی

این کتاب سومین مجلد از دوره تاریخ ادبی ایران است که ادوارد براون در سال 1920 میلادی به طبع رسانیده است. این کتاب که به انگلیسی موسوم است به «ادبیات ایران در عصر استیلای تاتار» در ترجمه فارسی «از سعدی تا جامی» نام نهاده شده است و از تحولات ادبی و نظم و نثر فارسی در دوره‌ای از تاریخ ایران بحث می‌کند که بین سال‌های 663 هـ تا 907 هـ واقع شده است. این زمانی است که هجوم مغول‌ها به این کشور آغاز می‌شود و پس از آن به داستان جماعتی دیگر از تورانیان که به سرکردگی امیر تیمور لنگ به این مرزوبوم تاخته‌اند و خاتمه می‌پذیرد. عصری که از سعدی یعنی افصح المتکلمین فارسی‌زبان آغاز می‌شود و به جامی یعنی خاتم شعرای ایران پایان می‌پذیرد و گوینده مانند حافظ در وسط آن قرار دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

654a3b4638f2f.jpg

بانوی آب

بهمن صالحی

از جمله آثار معروف صالحی در حوزه نیمایی کتابی درباره حضرت فاطمه زهرا(س) تحت عنوان «بانوی آب» است و ایشان نخستین‌بار ترکیب زیبا و پرمعنای بانوی آب را در این کتاب به کار برد.

65311ec63536e.jpg

کلید گنجینه

اسماعیل شفیعی سروستانی

مولف در مقدمه کتاب می گوید: "کلید گنجینه" حاصل قریب به دو سال است؛ تا از پی آن پژوهشگران و شیفتگان ادب این مرز و بوم بتوانند به سهولت ابیات مورد نظر را در بین دفاتر پنجگانه حکیم گنجه بیابند. امید که طبع نازک و باریک اندیش اهل ادب را بیاراید و بر کاستی هایش ببخشند. هرچند تلاش خود را مصروف آن داشته ایم تا این اثر هرچه کمتر نقص و کاستی داشته باشد؛ لیکن پوشیده نیست که تنظیم بیش از هفتاد هزار برگه فیش به همراه یکصد و پنجاه هزار عدد و حرف نمی تواند خالی از خلل باشد. در تنظیم و تالیف این اثر مراجعه ما به دو نسخه رایج از کتاب خمسه بوده است، نسخه ای در سه جلد به تصحیح مرحوم استاد وحید دستگردی و دیگر نسخه ای که بوسیله موسسه امیرکبیر به چاپ رسیده و در اختیار عموم دانش پژوهان می باشد. لیکن با توجه به اینکه ممکن است در آینده چاپهای جدیدتری از خمسه عرضه شود و یا کسانی چاپهای دیگری از خمسه را در اختیار داشته باشند؛ لذا ضمن ذکر کلیه اطلاعات مربوط به دو نسخه رایج و موجود با ذکر (دفاتر پنجگانه) و (قصص و حکایات و مقالات) این امکان را فراهم ساخته این تا این اثر بتواند جوابگوی اهل ادب بوده و حداقل ابیات مورد نظرشان را در محدوده دفتر و حکایت نشان دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62f8d5f168f45.jpg

تاریخ ادبیان ایران در دوراه قاجار و مشروطیت

ادوارد براون

پروفسور ادوارد براون مستشرق شهیر انگلیسی، کتب بسیاری در زمینه ایران تالیف کرده است. ترجمه کامل مجلدات تاریخ ادبیات ایران در دوره قاجار و مشروطیت ادوارد براون را آقای سیف پورفاطمی به عهده داشته است که در تابستان سال 1311 در مطبعه عرفان اصفهان به چاپ رسید

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
61e03d0e812cc.png

انقلاب ایران

ادوارد براون

انقلاب مشروطه از رویدادهای تأثیرگذار تاریخ ایران است، به نحوی که چه‌بسا بتوان ایران معاصر را برآمده از این انقلاب دانست. با انقلاب مشروطه مفاهیم تازه‌ای وارد زندگی مردم ایران شد؛ مفاهیمی نظیر مجلس، قانون، حضور فعال مردم در عرصه سیاست و اجتماع و مطالبات سیاسی و اجتماعی از حکومت. درباره انقلاب مشروطه کتاب زیاد نوشته شده و روایت‌ها و پژوهش‌های گوناگونی از این انقلاب و درباره آن به صورت کتاب منتشر شده است. «انقلاب ایران» نوشته ادوارد براون از جمله این کتاب‌هاست. براون در این کتاب روایت خود از انقلاب مشروطه را ارائه داده و به نقاط عطف و عوامل و رویدادهایی پرداخته که به اعتقاد او و بر اساس پژوهش‌ها و یافته‌ها و اطلاعات‌اش عوامل مهم و تأثیرگذار در شکل‌گیری انقلاب مشروطه ایران بوده‌اند. این کتاب از یازده فصل تشکیل شده است؛ تأثیر اندیشه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی بر انقلاب مشروطه، ماجرای تحریم تنباکو و تأثیر آن بر این انقلاب، قضیه به توپ بستن مجلس به فرمان محمدعلی‌شاه، ترور ناصرالدین‌شاه و مبارزات مردم تبریز در جریان انقلاب مشروطه از جمله موضوعاتی است که ادوارد براون در این کتاب به آنها پرداخته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب