این کتاب در دو بخش سامان یافته است. بخش اول درباره علم بدیع است که در آن درباره این مباحث نکاتی بیان شده است: علم بدیع، صرف و نحو و املاء و معانی و بیان و بدیع و بخشی از صنایع بدیعی. در قسمت دوم نیز از علم قافیه سخن گفته شده است که ابتدا درباره تعریف قافیه و مباحث آن نکاتی بیان شده و در ادامه اقسام قافیه تبیین شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65806883abb60.jpg

سخن و سخنوران

بدیع الزمان فروزانفر

سخن و سخنوران، کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. سخن و سخنوران اولین بار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۲ در تهران به چاپ رسیده‌است.

65687172acb17.jpg

کلمات شیوا-سخنان زیبا

سیدتقی تقوی

زبان فارسی وقتی صحیح است که قوانین صرفی و نحوی و قواعد املائی و انشائی آن درست باشد. زبان کلیه ملل متمدن دارای قواعد و قوانینی است که درباره آن کتابها و رساله های فراوان نوشته اند و هرکس بخواهد به صحت و درستی در هر زبان گفتگو کند و چیز بنویسد ناچار است قوانین و قواعد آنرا بداند و رعایت کند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62b1c24991fef.jpg

عربی برای سال پنجم ادبی

محمد خزائلی

کتاب درسی عربی سال پنجم ادبی در سال 1349 بوسیله آقایان دکتر محمد خزائلی، عبدالحمید بدیع الزمانی، سید عبدالباقی تنکابنی و دکتر غلامحسین صالحی علامی نگارش یافته و برطبق ماده سه قانون کتابهای درسی و اساسنامه سازمان کتابهای درسی ایران برای تدریس در دبیرستانها برگزیده شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب
5f6cba334d6ef.png

دستور زبان فارسی

محمد خزائلی

دستور لفظی است مرکب از دست (نام عضو معروف) و ور (پساوند اتصاف). دستور معانی مختلفی دارد که در این کتاب مراد از آن دانشی است که از انواع کلمه و جمله‌بندی زبان فارسی گفتگو می‌کند و فن درست‌نوشتن و درست سخن گفتن زبان فارسی را می‌آموزد. بنابراین دستور امروزه هم جنبه علمی دارد و هم دارای جنبه فنی است. در این کتاب در چهار بخش به این موضوعات پرداخته شده است: حروف و حرکات، جمله و چگونگی ترکیب اجزاء آن، انواع کلمه، و پیشاوند و پساوند.

دستور زبان/دستور زبان فارسی
کتاب