صحافباشی مؤلف این سفرنامه در دهم ذی الحجه سال 1314 قمری از طریق انزلی ـ آستارا بادکوبه به پطروفسکی رفته و از آنجا با قطار عازم مسکو شده و پس از دو روز اقامت به طرف برلین حرکت کرده دو روز نیز در این شهر توقف داشته و از آنجا به وسیله قطار و کشتی در 22 ذی الحجه به لندن رسیده است. او که جواهرات به قول خود امانتی را همراه داشته، چون نتوانسته با اقامت دوازده روزه خود در لندن به فروش برساند، عازم پاریس شده و پس از پنج روز مجددا به لندن بازگشته است. نیویورک، ونکوور، ژاپن، هنگ کنگ و .... دیگر مقصدهای سفر وی هستند.

منابع مشابه بیشتر ...

6491924bd2e3a.jpg

مسافران تاریخ ؛ مروری بر تاریخچه سفر و سیاحتگری در ایران

مسعود نوربخش

…نخستین جهانگرد غربی که در دوران تمدن اسلامی، به ایران و کشورهای اسلامی سفر کرده، بنیامین بن جناح، از اهالی تودلای اسپانیاست. وی در بین سالهای 560 تا 569ه/1165-1174م. در شرق به سیر و سیاحت پرداخته است. او، مردی تاجر پیشه از یهودان اندلس بوده است. او دوست داشته در شهرهای عالم سیر کند و در هر شهری با برادران یهودی خود و اوضاع آنان آشنا گردد. بنیامین سفر خود را از بارسلون آغاز کرده و عراق را در زمان خلیفه عباسی المستنجد بالله (خلافت 555-566ه/1160-1170م. ) دیده بوده است جالب این است درگزارشی که از قدس دارد، تنها یک یهودی در آن شهر سکونت داشته است. دیدار او از ایران به روزگار حکومت سلجوقیان بوده است او ضمن دیدار با جوامع کلیمی به کار تجارت نیز، می پرداخته است. بنیامین پس از دیدار از شوش و چند شهر دیگر در غرب ایران، به هندوستان می رود. او نخستین جهانگرد غربی است که بعد از دوران باستان درباره منطقه خلیج فارس مطالبی از خود به جای گذاشته است. بنیامین درباره شهر همدان ومعبدی که در آن استر و مردخای مدفون است، توضیحاتی ارائه داده است. در ردیف وی می توان از خاخام موسی پتاچیاد، یاد کنیم که در فاصله سالهای 576-582ه/ 1181-1187م. از زادگاه خود شهر پراگ چکسلواکی، سفر را آغاز کرده و از راه لهستان و روسیه به غرب ایران سفر آمده و درباره آرامگاه دانیال نبی و شوش گزارشی ارائه کرده است.

6490798ecf36e.jpg

ایران در سفرنامه ها: مجموعه 20 تابلو از کتاب لوئیس دوبو

لوئیس دوبو

در زمستان سال 1882-83 س، ج، بنجامین از طرف پرزیدنت آرتور ریاست جمهوری آمریکا به سمت نخستین سفیر آمریکا در ایران منصوب شد زیرا کنگره آمریکا به تازگی تاسیس سفارت را در ایران تصویب کرده بود. در سال 1885 با موفقیت حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری و زمامداری این حزب بنجامین به امریکا احضار شده و طبق شیوه معموله در دیپلماسی امریکا به زندگی خصوصی خود پرداخت. خاطرات و تجربیات وی در طول ماموریت دو ساله اش در ایران انگیزه ای بود برای تدوین کتابی تخت عنوان ایران و ایرانیان که در سال 1887 در لندن به چاپ رسید.