قاضی ابوعبدالله محمد بن سلامه بن جعفر بن علی بن حکومن قضاعی مغربی محدث مورخ واعظ شافعی مصری درگذشته 454 مؤلف «شهاب الاخبار فی الحکم و الامثال و الاداب الشرعیۀ» به بسیاری از علوم آشنا بوده و در مصر از چند دانشمند سماع داشته و برای وزیر علی بن احمد گرگانی در مصر در روزگار فاطمیان کتابت می‌کرده و به قسطنطنیه برای سفارت رفته و قضاوت مصر را هم داشته است. او در این کتاب نزدیک به هزار سخن از سخنان پیامبر گرامی اسلام را آورده ولی اسناد آنها را یاد ننموده است.

منابع مشابه بیشتر ...

62f4e026e34de.jpg

سه رساله در علم رجال

گروهی از نویسندگان

سه رساله در علم رجال 1. توضیح الاشتباه و الاشکال تالیف محمدعلی ساروی، 2. رساله فی معرفه الصحابه تالیف شیخ حر عاملی، 3. رجال قائن تالیف محمدباقر آیتی بیرجندی است که در سال 1345 توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

5e863afa6d3ca.jpg

الرسالة العلیة فی احادیث النبویة؛ شرح چهل حدیث نبوی

کمال الدین حسین بن علی بیهقی واعظ کاشفی

این کتاب از مهم‌ترین تألیفات واعظ کاشفی است. این کتاب گزیده‌ای است از احادیث و اخبار و آثار دانشمندان اسلام در زمینه توحید، عبادات، فضائل قرآن، مکارم اخلاق، اوصاف ناپسند، آداب امارات، زمان‌ها و مکان‌ها و احادیث متفرقه که به روشی نیکو و با سلیقه‌ای خاص گردآوری شده است. نظر به اجتماع این امور می‌توان گفت که این کتاب گلچین کاشفی است؛ به این معنی که قبلا چهل حدیث شریف نبوی را اختیار کرده و در ضمن بیان آن، به شرح و تفصیل مطالب سابق الذکر پرداخته است. نظر کاشفی بر آن است که عموم مردم از هر طبقه و صنفی که باشند، از این کتاب بهره گیرند و از این‌رو موضوعات کتاب را با عباراتی ساده و روان ترتیب داده و آن را درخور استفاده همگان کرده است.