ركن الدين حسين بن عالم بن ابي الحسن حسيني غوري هروي، متخلص به «حسيني»، از مشايخ طريقه سهروردي و شاعر بزرگ اهل هرات در قرن هشتم هجري است. امير حسيني در قريه‌اي از بلاد غور (گرو) به دنيا آمد. بعضي سال تولدش را 640 ق و برخي بين 641 تا 646 ق مي‌دانند. در منابع از او با نام‌هاي امير حسيني سادات و امير سيدحسيني هم ياد شده است. امير حسيني در شهر هرات مقيم شد و بيشتر عمر خود را در آنجا گذراند. در جواني به همراه پدر به تجارت رفت و اولين سفر او به مولتان بود. بعد از وفات پدر، توبه كرد و طريق عرفان در پيش گرفت. داستاني كه جامي درباره توبه او نوشته يادآور داستان توبه ابراهيم ادهم است. امير حسيني بعد از مرگ پدر تمام دارايي‌اش را به فقرا بخشيد و دوباره به مولتان رفت. شيخ بهاءالدين زكريا مولتاني، نخستين راهبر و مرشد او بود. امير حسيني با فخرالدين عراقي نيز ملاقات كرد. امير حسيني در 16 شوال 718 در هرات چشم از جهان فرو بست. او در علوم زمان خود چيره‌دست بود. وي شاعري بزرگ بود، ولي شهرت او بيشتر به تصوف است.

منابع مشابه بیشتر ...

6586f23ad5ed1.jpg

دنیای شاعران

عزت الله همایونفر

( ...وحشي در اشعار خود بيشتر توجّه به روحيّات داشته و بيان احساسات دروني خويش و سينة آتش افروز و دل پرسوز خويش را مي‌نمايد. قصايد وحشي داراي مرتبة بلند است و غزليّات، حكايتي از دل پردرد او. دو مسمّط دل‌پذير از او به يادگار باقي مانده كه بسيار مشهور است، امّا به حكم انصاف، وحشي بهتر از هر كس توانسته است از نظامي تقليد بنمايد و خلدبرين را كه در مقابل مخزن‌الاسرار نظامي ساخته، بهتر از سايرين پرداخته است.)

650835ce86c40.jpg

زیباییهای سخن

سیدمحمود خیری

موضوع کتاب زیباییهای سخن اثر سید محمود خیری شامل انواع شعر و زیباترین صنایع و بدایع در اشعار و شرح حالی از شعرای نامی و نمونه ای از آثار و گفتار و اشعار زیبا و تالیفات آن است که برای همه علاقمندان به شعر و ادبیات پارسی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان رشته ادبی در دبیرستانها و دانشکده ها و طالبان کنکور مناسب است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5f9934f243843.png

فهرست کتب مطبوع افغانستان از سال 1330 تا 1344

میرغلامرضا مایل هروی

این کتاب دربرگیرنده فهرست کتاب‌های چاپ‌شده در افغانستان بین سال‌های 1330 تا 1344 است.

کلیات/فهارس
کتاب
5c0565fb4ac02.png

بخش بلخ تاریخ بحر الاسرار فی مناقب الاخیار از محمود بن امیر ولی کتابدار

میرغلامرضا مایل هروی

محمود بن امیر ولی کتابدار بعد از درگذشت مرشدش در سال 1033 هـ. به هند سفر کرد و در سال 1040 به وطن بازگشت و به فرمان نادر محمدخان سفرنامه «بحر الاسرار فی مناقب الاخیار» را در سال 1045 تألیف کرد. این کتاب بعد از فضایل بلخ در پهلوی کتاب گرانقدر تاریخ بلخ قرار می‌گیرد و این کتاب با آنکه محتویات فضایل بلخ را اختصارگونه گرفته است، مطالب گونه‌گونی از قبیل شرح حال قاضیان و شعرا و فاضلان را در خود دارد و هم کارها و مطالب فرهنگی که در آن روزگار بوده و احیانا تحرک فرهنگی موجود بوده است، با بیان واضحی به ذکر آمده است که از خلال آن گفتار، تاریخ بلخ نیز نموده می‌آید.

نثر/متون کهن/ادبی
کتاب