هدف از چاپ مجموعه‌های گنجینه بهارستان تصحیح و چاپ رساله‌های موجز است البته با ساختار موضوعی که از جمله این موضوعات بخشی نیز مربوط است به رساله‌های تاریخ و جغرافیا. این کتاب مشتمل بر پنج رساله به این ترتیب است:‌ 1. ذیل تاریخ گزیده: این رساله از مولفی ناشناخته است و به اشتباه به حمدالله مستوفی مولف «تاریخ گزیده» نسبت داده شده. این رساله شامل اطلاعاتی از تاریخ ایران در فاصله افول دولت مغول و نیز روی کارآمدن برخی حکومت‌های محلی است. 2. گلشن محمود:‌ تالیف محمودمیرزای قاجار است در معرفی برادران خود و بیان کوتاهی از زندگی ایشان و نمونه شعرهایشان. این رساله در واقع تذکره خانوادگی پسران فتحعلی شاه قاجار است. 3. شرح رباعیات محتشم کاشانی (در تاریخ جلوس شاه اسماعیل دوم): این رساله تالیف وقار شیرازی از ادبا و شعرای دوره قاجار و پسر وصال شیرازی است. محتشم کاشانی شش رباعی در تاریخ جلوس شاه اسماعیل دوم بر اریکه سلطنت سروده که وقار در این رساله پس از تمهید چند مطلب آنها را شرح و توضیح داده است. 4. فلسیه: این رساله نگاشته حبیب بن عباس طبیب متخلص به بدیع با بیانی طنزآلود «گفتگو با پول» وضعیت ایران در خشکسالی و قحطی سال 1287 را مورد بررسی قرار داده است. 5. طایفه شیبانی: این رساله تالیف میرزا علی‌محمدخان مجیرالدوله در تبارشناسی خاندان شیبانی کاشان است.

منابع مشابه بیشتر ...

661fc62c65934.jpg

برگ های زرد

هاشم اعتماد سرابی

هاشم اعتماد سرابی نویسنده کتاب، در مورد موضوع کتاب می گوید: این نوشته ها یک قسمت از مقالاتی است که در این چند ساله در روزنامه خراسان چاپ شده است، چیزهایی که پیرامون مسائل مختلف نوشته ام. که البته مثل نماز آن مردک گلستان چیزی نبوده که به کار آید. از سستی و نقص اما چرا باز به شکل کتابی در می آید منکه هنوز از رنج شرم "اسائه ادب" فارغ نیامده ام، واقعه ایست مشکلم... احساسی است و امیدی گنگ و خام و اگر با این همه، کمک کوچکی به درک درست شده باشد خود را ماجور یافته ام.

65dde8640a433.jpg

امیر روشن ضمیر

غلامحسین یوسفی

موضوع کتاب حاضر در مورد زندگی نامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس نویسنده کتاب قابوسنامه تالیف غلامحسین یوسفی که توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب