استاد بسمل یکی از روشنفکران و روشنگران ثابت قدم جنبش مشروطیت اول بود. در همان آغاز جوانی تحت تأثیر اندیشه های آزادی خواهانه استادان ترقی خواه خویش قرار گرفت و به صفوف جنبش مشروطیت پیسوت. بسمل در تمام دوران زندگی پرافتخار خویش به تقلید از مکتب هندی غزل سرود. در غزل های بسمل گل و بلبل، باغ و بهار، زلف و شانه، عشق و زندگی و زیبایی های زندگی وصف گردیده است. بسمل در سال 1340 در شهر کابل درگذشت.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6435592eb3a3e.jpg

پنبتو متلونه یا ضرب الامثال

عنایت‌الله شهرانی

ضرب المثل های زبان پشتو (د پشتو امثال او حکم)که در سال 1354 ه ش برای نخستین بار توسط عنایت الله شهرانی جمع آوری و تدوین شده به چاپ رسیده و در ضمن نشریه ها و کتابهایی که در مطبوعات کشور و بیرون مرزی به زبان پشتو به نشر رسیده است مهر چاپ خورده است. مجموعه د پشتو امثال و حکم کار آغازین و ابتدایی بود اینک مجموعه د پشتو متلونه یا ضرب الامثال با غنای بیشتر یا تصحیح و نقد شادروان غریب یار و عبدالحمید عاطف و اهتمام برهان الدین نامق از سوی کانون فرهنگی قیزیل چوپان اقبال چاپ میشود...