این کتاب که به صورت دو جلد در یک مجلد گردآوری شده، افزون بر گذری بر زندگی ایرج میرزا، به اشعار او نیز پرداخته است. بخش‌هایی از اشعار چاپ‌نشده، اندرزهای ایرج، مرآت الجمال، شعرهای انتقادی ایرج، وصف الحال شاعر، شعر و نثر شاعران، عارف‌نامه، تجلیل ایرج از شاعران و بزرگان معاصر، مطایبات و .... بخش‌هایی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6487372c50b17.jpg

سرداران طنز ایران

ابوالقاسم صادقی

در این کتاب در مجموعه ای مختصر به معرفی سرداران طنز ایران پرداخته شده و شش چهره معروف و نامدار ادبی معرفی شده است: سوزنی سمرقندی، ملانصرالدین، عبید زاکانی، سید اشرف الدین حسینی، ایرج میرزا و استاد علی اکبر دهخدا که از نظر مولف سرداران طنز ایران هستند و بیشترین نقش را در زمینه طنز وو انتقاد و فکاهت و هجو و هزل در زبان و ادبیات فارسی داشته اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ff6ebf3971a6.png

نخبة العرفان عن آیات القرآن و تفسیرها (تطبیق اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس با قرآن کریم)

سیدهادی حائری

مثنوی تفسیر قرآن کریم است. مولانا در مقام همدلی و فهم باطنی قرآن، مثنوی را تصنیف کرده است. حتی اگکر ظاهراً در ابیات مثنوی تصریحی به آیات قرآن نشده، باز هم مولانا در جان خویش به قرآن توجه داشته و متذکر معانی و لطایفش بوده است. سرچشمه این کتاب ابیات مثنوی و کلیات شمس است که نویسنده به تناسب معنای آیات در یک ماه رمضان (احتمالاً حدود سال 1330 شمسی) در حاشیه قرآن مجید نوشته بود. این کتاب افزون بر اینکه فضل تقدم در تطبیق ابیات مثنوی با قرآن دارد، از چند جهت دیگر نیز حائز اهمیت است: یکی اینکه تنظیم و ترتیب مطالب بر اساس قرآن است نه مثنوی، یعنی در واقع ابیات مثنوی با قرآن تطبیق داده شده است. دیگری اینکه اشعاری از کلیات شمس نیز در این تطبیق آورده شده و آخر اینکه ابیاتی در آن آمده که ازحیث ظاهری انطباقی با آیات قرآن ندارد ولی معنا چنین است.

مشاهیر ادبیات فارسی/مولوی/پژوهش درباره مولوی
کتاب
5917020b68601.jpg

دیوان فصیح الزمان شیرازی ( رضوانی )

سید محمد ملقب به فصیح الزمان شیرازی (1240-1324 شمسی) متخلص به رضوانى، از خطباء، وعاظ و شعرای عصر قاجار و بعد از آن بود. در سى سالگى به تهران و در سلك وعاظ در آمد و چون مردى ادیب بود به دربار ناصرالدین شاه راه یافته و به فصیح ‏الزمان ملقب شد. پس از قتل ناصرالدین شاه، از مظفرالدین شاه لقب سلطان الواعظین را دریافت نمود. کتاب پیش رو کاملترین مجموعه آثار اوست که به اهتمام سید هادی حائری گردآوری شده است. این دیوان که مشتمل برغزلیات، قصاید، قطعات و رباعیات فصیح الزمان است در سال 1363 توسط نشریات ما در دسترس مشتاقان قرار گرفت.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب