5b74004b0a17f.png

فرهنگ مختصر اردو ـ فارسی؛ شامل دستورنامه مختصر در صرف و نحو اردو و لغات و اصطلاحات اردو به فارسی

مکان چاپ: تهران ناشر: روزبهان تاریخ چاپ: ۱۳۶۴ هجری شمسی زبان: فارسی

زبان اردو با زبان فارسی نه‌تنها روابط لسانی دارد، بلکه با آن دارای علایق معنوی و روحانی نیز می‌باشد. با در نظر گرفتن علایق و نزدیکی که بین دو ملت ایران و پاکستان و این دو زبان موجود است، ضرورت دارد ایرانیان توجه لازم بخ زبان اردو معطوف دارد که بدین منظور این کتاب تدوین شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است

64e0bdcfa656b.jpg

فرهنگ اصطلاحات علوم ادبی

ساجدالله تفهیمی

یکی از وجوه اهمیت زبان و ادب فارسی در شبه قاره پیوستگی عمیق زبان های ملی و محلی این منطقه با زبان فارسی است. تاثیرات عمیقی که زبان فارسی هم در زمینه واژه ها و اصطلاحات و هم در زمینه قواعد و دستور زبان بر زبان های رایج این منطقه داشته است، مورد تاکید و اذعان اهل فضل و ادب پاکستانی و سایر محققان بوده که در کتاب ها، سخنرانی ها و .... بدان پرداخته اند. این پیوستگی بویژه در ادبیات منظوم بیش از ادبیات منثور به چشم می خورد و به عنوان نمونه بافت و ترکیب شعر اردو و اصطلاحات و قواعد آن به روشنی میزان این تاثیرپذیری را نشان می دهد. بنابراین منابع و مآخذی که بتواند این رابطه و پیوند عمیق را نه فقط برای فارسی گویان و فارسی سرایان این خطه، بلکه برای اردو سرایان نیز روشن تر و معنی دارتر سازد، ضروری می نماید. چه بسا شاعر و نویسنده ای که اصطلاحی را شنیده است ولی معنی دقیق و کاربرد صحیح آن را در شعر و نثر نمی داند و به متون اصلی و مفصل هم یا دسترسی ندارد و یا از چنان تبحر و تسلطی در زبان فارسی برخوردار نیست که به راحتی بتواند از آنها معنی و کاربرد اصطلاح مورد نظر را دریابد...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57eee1a96d635.jpg

زندگی و افکار علّامه اقبال لاهوری - جلد دوم

علامه محمد اقبال ( 1317- 1256) شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان و یکی از مصلحان عالم انسانیت است که توانست با ایده یک کشور مستقل، مسلمانان شبه قاره هند را بیدار نموده و از زیر سلطه استعمار بیرون آورد. وی بیش از آنکه به نگارش شرح حال خویش تمایل داشته باشد، مایل بود افکارش مورد توجه نسل جوان قرار گیرد وهر جا که "جاوید" خطاب می کند، روی سخنش با جوانان مسلمان است. ویژگی متمایز کننده این اثر با زندگینامه های دیگری که از اقبال منتشر شده این است که کتاب پیش رو توسط فرزندش "جاوید اقبال" و با تحلیلی عالمانه و آگاهانه از اوضاع و احوال زندگی ایشان نگاشته شده است. در نتیجه شناخت افکار اقبال لاهوری را به روشنی میسر می سازد. مترجم این کتاب "شهیندخت کامران مقدم" اولین فارغ التحصیل دکتری الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به شمار می آید. مطالب جلد دوم که با سفر به جنوب هند آغاز می شود، با مطالب مربوط به تصور تشکیل کشور اسلامی، کنفرانسهای میزگرد، افغانستان، و بیماری ادامه می یابد و با واپسین روزهای حیات به پایان می رسد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
57eee160a9aee.jpg

زندگی و افکار علّامه اقبال لاهوری - جلد اول

علامه محمد اقبال ( 1317- 1256) شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان و یکی از مصلحان عالم انسانیت است که توانست با ایده یک کشور مستقل، مسلمانان شبه قاره هند را بیدار نموده و از زیر سلطه استعمار بیرون آورد. وی بیش از آنکه به نگارش شرح حال خویش تمایل داشته باشد، مایل بود افکارش مورد توجه نسل جوان قرار گیرد وهر جا که "جاوید" خطاب می کند، روی سخنش با جوانان مسلمان است. ویژگی متمایز کننده این اثر با زندگینامه های دیگری که از اقبال منتشر شده این است که کتاب پیش رو توسط فرزندش "جاوید اقبال" و با تحلیلی عالمانه و آگاهانه از اوضاع و احوال زندگی ایشان نگاشته شده است. در نتیجه شناخت افکار اقبال لاهوری را به روشنی میسر می سازد. مترجم این کتاب "شهیندخت کامران مقدم" اولین فارغ التحصیل دکتری الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به شمار می آید. مطالب جلد اول با سلسله نسب اقبال آغاز می شود و عناوین دیگری چون تولد، کودکی و نوجوانی، تحصیل، تدریس، رشد فکری، درگیری هندوان و مسلمانان و ... را در بر می گیرد و با کشمکش های سیاسی اقبال پایان می پذیرد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب