این کتاب مجموعه اسناد مکاتبات یک مستشرق انگلیسی است که در آن اطلاعات تاریخی ارزشمندی درباره وقایع سیاسی و حال و روز جامعه تبریز در دوران پس از فتح تهران در عصر مشروطه به چشم می‌خورد. نامه‌های گردآوری شده در این اثر مربوط به مکاتبات سید حسن تقی زاده از رجال سیاسی تبریز و ادوارد گرانویل براون (۱۸۶۲.م-۱۹۲۶.م) خاورشناس بریتانیایی است. نامه‌هایی از تبریز که به همت حسن جوادی و انتشارات امیرکبیر، از مجموعه اسناد شخصی براون گردآوری و ترجمه شده است مربوط به بحرانی‌ترین دوران مشروطیت در تبریز است. در سال‌هایی که تقی‌زاده این نامه‌ها را برای براون ارسال می‌کرده است تبریز تحت اشغال ارتش روسیه قرار داشته و سایه سنگین یأس و ناامیدی بر ترقی‌خواهان ایرانی گسترده بوده است.

منابع مشابه بیشتر ...

6629154865673.jpg

خطابه آقای سیدحسن تقی زاده مشتمل بر شمه ای از تاریخ اوائل انقلاب و مشروطیت ایران

سیدحسن تقی زاده

محمد درخشش در مقدمه کتاب خطابه آقای سیدحسن تقی زاده می گوید: در طی سلسله سخنرانی های سال 1337 باشگاه مهرگان به علت آنکه، نهضت مشروطیت ایران قسمت مهمی از تاریخ کشور ما را تشکیل میدهد اینجانب برای روشن شدن نکات تاریک این نهضت تاریخی از دانشمند محترم جناب آقای تقی زاده درخواست نمودم مشاهدات و اطلاعات خودشان را ضمن یک یاد دو سخنرانی در باشگاه مهرگان برای معلمین بیان نمایند و بسیار از ایشان متشکرم که دعوت بنده را قبول فرمودند و در باشگاه مهرگان به ایراد یک سلسله سخنرانیهای مفید و مهم اقدام نمودند.

636bba9bc3959.jpg

سالنامه دانشکده ادبیات تبریز

جمعی از نویسندگان

کتاب حاضر سالنامه دانشکده ادبیات تبریز است که در سال 1330 توسط اداره انتشارات دانشگاه تبریز به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

62f8d5f168f45.jpg

تاریخ ادبیان ایران در دوراه قاجار و مشروطیت

ادوارد براون

پروفسور ادوارد براون مستشرق شهیر انگلیسی، کتب بسیاری در زمینه ایران تالیف کرده است. ترجمه کامل مجلدات تاریخ ادبیات ایران در دوره قاجار و مشروطیت ادوارد براون را آقای سیف پورفاطمی به عهده داشته است که در تابستان سال 1311 در مطبعه عرفان اصفهان به چاپ رسید

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
61e03d0e812cc.png

انقلاب ایران

ادوارد براون

انقلاب مشروطه از رویدادهای تأثیرگذار تاریخ ایران است، به نحوی که چه‌بسا بتوان ایران معاصر را برآمده از این انقلاب دانست. با انقلاب مشروطه مفاهیم تازه‌ای وارد زندگی مردم ایران شد؛ مفاهیمی نظیر مجلس، قانون، حضور فعال مردم در عرصه سیاست و اجتماع و مطالبات سیاسی و اجتماعی از حکومت. درباره انقلاب مشروطه کتاب زیاد نوشته شده و روایت‌ها و پژوهش‌های گوناگونی از این انقلاب و درباره آن به صورت کتاب منتشر شده است. «انقلاب ایران» نوشته ادوارد براون از جمله این کتاب‌هاست. براون در این کتاب روایت خود از انقلاب مشروطه را ارائه داده و به نقاط عطف و عوامل و رویدادهایی پرداخته که به اعتقاد او و بر اساس پژوهش‌ها و یافته‌ها و اطلاعات‌اش عوامل مهم و تأثیرگذار در شکل‌گیری انقلاب مشروطه ایران بوده‌اند. این کتاب از یازده فصل تشکیل شده است؛ تأثیر اندیشه‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی بر انقلاب مشروطه، ماجرای تحریم تنباکو و تأثیر آن بر این انقلاب، قضیه به توپ بستن مجلس به فرمان محمدعلی‌شاه، ترور ناصرالدین‌شاه و مبارزات مردم تبریز در جریان انقلاب مشروطه از جمله موضوعاتی است که ادوارد براون در این کتاب به آنها پرداخته است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب