5bbb55ab93667.png

رباعی‌نامه؛ منتخب رباعیات از رودکی سمرقندی تا نیمایوشیج

به کوشش: احمد بهشتی
مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات روزنه تاریخ چاپ: ۱۳۵۶ هجری شمسی زبان: فارسی

رباعی قالبی است زیبا و مردمی ـ مردمی از آن رو که توده مردم هم عشق‌ها و آرزوها و سوگ‌سرودهایشان را در این قالب بیان می‌کنند ـ که بیشتر مضامین عاشقانه، فلسفی و همچنین گله و شکایت از روزگار در آن جای دارد. اما مدح و ثناگویی در این قالب چندان زیاد نیست. این کتاب جُنگی از بهترین رباعیات ادب فارسی است که رباعیاتی از زمان رودكی تا امروز را دربر می‎گیرد. در پایان کتاب نیز افزون بر ترجمه لغات مشکل، حواشی این رباعیات نیز آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

655b4c8867321.jpg

از سایه تا نشان

سیدجعفر حمیدی

مجموعه اشعار از سایه تا نشان مجموعه رباعیات و دوبیتی، سروده جعفر حمیدی است که در سال 1360 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

614eae5e0d319.png

فرزانگان: منتخب گفتارهای عارفان از شیخ ابوالحسن خرقانی تا جامی

احمد بهشتی

به عبارتی تصوف، روشی از سلوک باطنی دینی در دین اسلام است. در تعریف تصوف، نظرات مختلفی بیان شده اما اصول آن بر پایه طریقه‌ای است که شناخت خالق جهان، کشف حقایق خلقت و پیوند بین انسان و حقیقت از طریق سیر وسلوک عرفانی باطنی و نه از راه استدلال عقلی جزئی میسر است. موضوع آن، نیست شدن خود و پیوستن به خالق هستی و روش آن اصلاح و کنترل نفس و ترک علایق دنیوی و ریاضت و خویشتن‌داری است. در این کتاب منتخبی از گفتارهای عارفان از شیخ ابوالحسن خرقانی تا جامی با گزیده‌ای از زندگی آنان آورده شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عرفانی
کتاب