در آثار علامه اقبال از مباحث مختلف سخن رانده شده است؛ از فرد و ملت و ملیت و وطن و مذهب گرفته تا اجتماعیات، از آموزش و پرورش و فلسفه و عرفان گرفته تا تصوف و بحث در ماوراءالطبیعه و سیاسیات و اقتصادیات و ....؛ اما بین افکار او روش تصوفش شاید خیلی جالب نظر و شایسته بحث و انتقاد باشد که در این کتاب به اختصار مطالبی در این‌باره بیان شده است. جوش و خروش و سوز و گدازی که در فکر شوریده ودرون پرهیجان علامه اقبال بوده و از آثارش مشهود است، همه منبعث از اسلامیت و اسلام‌دوستی و ایمان محکم و یقین ثابت مسلمانی اوست. در بخش دوم کتاب درباره اتحاد مسلمانان و اقبال لاهوری مطالبی ذکر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

658302ec9c7e3.jpg

تذکره الولیاء

فرید الدین عطار نیشابوری

تذکرةالاولیاء کتابی عرفانی است به نثر ساده و در قسمت‌هایی مسجع، که در شرح احوال بزرگان اولیاء و مشایخ صوفیه توسط فریدالدین عطار نیشابوری به فارسی نوشته شده‌است. تذکرةالاولیاء کتابی درباره زندگی، حالات، اندیشه‌ها و سخنان عارفان و مشایخِ تصوف است، و به ذکر مکارم اخلاق، مواعظ و سخنان حکمت‌آمیز صوفیان بزرگ می پردازد.این کتاب مشتمل است بر مقدمه و ۷۲ باب که هر باب به زندگی یک صوفی پرداخته است و در ابتدای هر باب سخنانی مسجع در تمجید و ثنای صوفی بیان شده و سپس سخنان و داستان ها درباره صوفی آورده شده است.نخستین باب به حالات و سخنان جعفر صادق اختصاص یافته‌است، و باب هفتاد و دوم به حسین بن منصور حلاج .