تخت سلیمان جای آتشکده شکوهمند آذرگشسپ و شهر شیز است. در نزدیکی تخت سلیمان قله‌ای مخروطی‌شکل و مجوف به نام زندان و در چندکیلومتری آن کوه تخت بلقیس قرار دارد. کوه تخت بلقیس بنا به قراینی که در این کتاب گفته شده، احتمالا همان کوه اسنوند است که در نامه باستانی مزدیسنا یاد شده است. در این رساله تاریخ شیز و آذرگشسپ از باستانی‌ترین روزگار که کیخسرو آن را بنا کرده تا روزگار اشکانی که یکی از دو پایتخت شاهان بود، اقبال شهریاران ساسانی بدان شهر و آتشکده آن، سپس ویران شدن آن به دست هراکلیوس و سرانجام آبادشدن آن شهر به وسیله ابقای خان مغول بیان شده و سخنی چند، تحقیق‌گونه رفته است.

منابع مشابه بیشتر ...

60a4943a67123.png

اشعار فارسی کاشیهای تخت سلیمان

عبدالله قوچانی

متن کتاب نشان می‌دهد که موضوع آن قطعات کاشی به‌دست‌آمده از تخت سلیمان است. این قطعات از لحاظ تاریخ و محل ساخت و نیز اشعار فارسی نوشته‌شده بر روی آن بررسی شده‌اند. قبل از شروع بحث درباره قطعات کاشی تخت سلیمان، بررسی قسمتی از هنر کاشی‌گری ایران، شامل دوره‌های قبل و بعد از زمان ساخت کاشی‌های تخت سلیمان انجام شده است. در این بررسی از تاریخچه این نوع کاشی، کاشی‌کاران دوره‌های مختلف، مضمون نوشته‌های روی کاشی، چگونگی قرارگرفتن اشعار در اختیار کاشی‌کار و سرانجام اهمیت اشعار و دیگر نوشته‌های روی کاشی در تصحیح متون ادبی بحث شده است. سپس به بحث درباره کاشی‌های تخت سلیمان پرداخته شده که به تاریخ و محل ساخت اختصاص دارد. در پایان نیز به معرفی قطعات کاشی و اشعار روی آن مبادرت شده است.

5828c327a8a5c.PNG

رخش و آذرگشسپ

میرجلال الدین کزازی

اسب پاره‏اي بايسته و ناگزير است، پهلوان را و به اندامي مي‏‌ماند گسسته از پيکر او. از اين روي، اسپان پهلوانان نامدار همانند سوارانشان نامدارند و ستوراني ‏اند بي‌ همانند و از گونه‌اي ديگر. در آن ميان، رخش نيز همچون سوار خويش رستم، باره‏‌اي است شگرف که به شيوه‌‌اي راز آلود و فراسويي، به پاس اين پهلوان، به جهان مي‌‏آيد. رخش ستوري است سرخفام و بسيار تيزپوي و تندپاي و برخوردار از ويژگي‌‌هايي بنيادين که آن را به آتش ماننده مي‌‏دارند. در اين جستار، پيوند رخش با آتش، به‏ ويژه با آتش سپند آذرگشسپ که آتش جنگاوران بوده است، کاويده و بررسيده آمده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

634ac4aa1c95a.jpg

فارسی برای کلاس دوم دبستان (سال 1347)

حسن انوری

کتاب درسی "فارسی برای کلاس دوم دبستان" تالیف لیلی ایمن، با همکاری حسن انوری، توسط انتشارات سازمان کتابهای درسی ایران در سال 1347 منتشر شده است

کلیات/کتاب های درسی
کتاب
63299edb290c3.png

فرهنگ نام سخن

حسن انوری

این کتاب مجموعه‌ای است از نام‌هایی که معمولاً در ایران از سوی پدران و مادران برای فرزندان انتخاب می‌شود. افزون بر آن شماری واژه خوش‌آهنگ نیز که می‌تواند به عنوان نام به کار رود و همچنین نام‌های قدیمی که در کتاب‌های تاریخی و ادبی آمده، بر آن افزوده شده است. در این کتاب کوشیده شده تا حد امکان ریشه نام‌ها مشخص شود و اگر در طول تاریخ شخصی نامدار بدان نام نامیده شده است، به اختصار معرفی شده است.

کلیات/فرهنگ ها
کتاب