5be6e261ac61b.png

پروفسور ریپکا در دانشکده ادبیات تهران؛ سخنرانی و مراسم اعطای دکتری افتخاری

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات دانشگاه تهران تاریخ چاپ: ۱۳۴۳ هجری شمسی زبان: فارسی

روز سه‌شنبه 20 فروردین ماه 1342 آقای پرفسور یان ریپکا مستشرق و ایران‌شناس معروف چک‌اسلواکی به تهران آمد. دانشگاه تهران و مؤسسات فرهنگی کشور از این دانشمند عالی‌مقام تجلیل بجا و شایسته‌ای به عمل آوردند. ایشان در روز دوشنبه 26 فروردین به دعوت دانشکده ادبیات برای ایراد سخنرانی در تالار فردوسی حضور یافتند. این تالار باعظمت مملو از استادان و دانشجویان و شخصیت‌های فرهنگی بود. این کتابچه که در ضمیمه مجله دانشکده ادبیات، سال دهم و شماره چهارم منتشر شده، دربرگیرنده متن سخنرانی یان ریپکا در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و مراسم اعطای دکتری افتخاری به اوست.

منابع مشابه بیشتر ...

65806883abb60.jpg

سخن و سخنوران

بدیع الزمان فروزانفر

سخن و سخنوران، کتابی است نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری. سخن و سخنوران اولین بار در سال‌های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۲ در تهران به چاپ رسیده‌است.

64f9e894d40a7.jpg

فرهنگ خاورشناسان

ابوالقاسم سحاب

طرح فرهنگ خاورشناسان، یکی از طرح های درازمدت و کاربردی پژوهشگاه است؛ و هدف از تألیف کتاب فرهنگ خاورشناسان، تهیه منبعی معتبر و جامع از زندگی نامه و کتاب شناسی ایران شناسان و اسلام شناسان غیرایرانی است که درباره آنان و آثارشان، مکرر مطالبی، به ویژه به زبان فارسی، به صورت کتاب ها و مقاله نوشته و سخنرانی های مختلف علمی و آموزشی ایراد شده است. معرفی زندگی نامه و آثار ایران شناسان و اسلام شناسان از قدیم ترین روزگار تا عصر حاضر، در قالب فرهنگی جامع و معتبر، راه را برای درک و شناخت بیشتر متون تاریخی، باستان شناسی، زبان شناسی، اجتماعی و ادبیات فارسی هموار می سازد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6046081ab5e8b.png

ادبیات ایران در زمان سلجوقیان و مغولان

یان ریپکا

نویسنده در این کتاب توجه خود را بیش از همه به دو وجه خاص ادبیات ایران معطوف داشته است: ادبیات منظوم و ادبیات منثور. در ادبیات منظوم از سنایی که به‌هرحال پیشرو شعرای عارف سرزمین ماست، آغاز کرده و به بررسی شعرای بزرگ سبک خراسانی نظیر انوری پرداخته و بعد سبک آذربایجانی را پیش کشیده و بحث مستوفی و مفصلی درباره این سبک و نمایندگان آن انجام داده است؛ صحبت درباره چندوچون سبک اصفهانی از دیگر اهداف بررسی اوست. ریپکا در صحبت از ادبیات منثور، نثر ادبی و نثر تاریخی را بیش از همه مدنظر گرفته و به‌ویژه فصل مجزایی درباره تاریخ‌نگاری عهد مغول که در واقع دوره اوج تاریخ‌نگاری ایران است، قلم زده است.

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات فارسی
کتاب
6019645fa3e33.png

تاریخ ادبیات ایران (پژوهشی درباره دگرگونی تاریخی زبان و ادبیات فارسی تاجیکی از زمان باستان تا آغاز سده 20 م)

یان ریپکا

این کتاب ترجمه روسی متن خلاصه شده از کتابی است که سه تن از دانشمندان چک به رهبری یان ریپکا به زبان چکی منتشر کرده‌اند و دارای سه بخش کلی به این ترتیب است: تاریخ ادبیات اوستایی، پارسی باستان و پارسی میانه اثر اتاکار کلیما؛ تاریخ ادبیات پارسی نو از هنگام پیدایش تا آغاز سده بیستم اثر یان ریپکا و ادبیات تاجیکی از سده شانزدهم تا آغاز سده بیستم اثر ایرژی بچکا.

تاریخ ادبیات/تاریخ ادبیات فارسی
کتاب