این کتاب که در معرفی کتابخانه‌های ایران با مقدمه‌ای در تاریخچه کتابخانه‌های قدیمی منتشر شده، به مناسبت مراسمی بود که به نام هفته کتاب و به ابتکار اداره کل نگارش وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور از 26 آبان تا اول آذرماه به منظور ترغیب جامعه به کتاب خواندن برگزار شده بود. برای آنکه محققان و اشخاص دیگر کتابخانه‌هایی که در آن زمان در تهران و شهرهای دیگر وجود داشت را بشناسند و بر تعداد مجموعه کتب آنها وقوف حاصل کنند، این فهرست تهیه و نیز به اجمال وصفی در باب نوع آنها به صورت بحثی کلی شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

624d970314c1a.png

توسعه کتابخانه‌های عمومی

مولف ناشناس

کتابخانه‌ها گنجینه‌های پرقیمتی است که درهای علم و دانش و فرهنگ را به روی هر کسی که به مطالعه و تحقیق می‌پردازد، باز می‌کند. در این کتاب موضوعی مورد بحث قرار گرفته که آن توسعه خدمات اداری کتابخانه عمومی به منظور جلب خوانندگان بیشتر است. در این کتاب کوشیده شده از تشکیلات و مراحلی صحبت شود که در ترتیب و تنظیم کتابخانه‌ها مؤثر واقع شده، بتوان با اتخاذ طرق مختلف حداکثر استفاده از آنها را کرد.

61c1edb585f67.png

اطلاعاتی درباره کتابخانه پهلوی

مولف ناشناس

کتابخانه پهلوی برای تکمیل کتابخانه سلطنتی ایران تأسیس گردید که وظیفه آن گردآوری نسخه‌های خطی ایرانی واسناد و مدارک جغرافیایی مربوط به ایران به صورت اصل یا رونوشت عکس‌برداری‌شده آنها و تهیه کتب و رسالات چاپی مربوط به فرهنگ و تاریخ ایران و تمرکز آنها در این کتابخانه بود. این کتاب اطلاعاتی درباره این کتابخانه ارائه می‌دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61176ea205827.png

فهرست کتابهای خطی کتابخانه ملی ملک (جلد چهارم): نسخه‌های فارسی از کلیات شوقی تا یوسف و زلیخا

مرحوم ملک از سال 1303 خورشیدی با عشق بسیار به جمع کتاب پرداخت و این عشق را حاصل ذوق فطری او به علم و ادب باید دانست. این کتاب چهارمین جلد از فهرست نسخه‌های خطی این کتابخانه است و با این بخش معرفی تک‌نسخه‌های فارسی این کتابخانه پایان می‌گیرد.

کلیات/فهارس
کتاب
60fec4c66887d.jpg

اوراق تازه یاب مشروطیت و نقش تقی زاده

کتابی است شامل مجموعه اسناد و اوراق تاریخی که از میان نوشته های بازمانده از سید حسن تقی زاده توسط عطیه تقی زاده جمع آوری گردیده ، بخشی از اسناد مندرج در این کتاب مربوط میشود به اقدامات فرقه دموکرات ایران و افرادی که با سوسیال دموکراتهای قفقاز در ارتباط بوده اند... کتاب اوراق تازه یاب مشروطیت مربوط به سالهای 1325 تا 1330 قمری و نقش تقی زاده در چهارده بخش و شامل این عناوین است: اسنادی درباره انقلاب گیلان و حمله مجاهدین به تهران؛ یادداشتهای چاپ نشده از تقی زاده از عهد مشروطیت؛ نامه ها و اسناد مربوط به دوره مجلس اول؛ اسنادی مربوط به عصر استبداد صغیر؛ مبارزه در اروپا علیه محمد علی شاه؛ دوره مجلس دوم و حزی دمکرات؛ و...

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب