کشف الابیات کلیات یا مجموعه اشعار شاعرانی را می‌توان ترتیب داد که مردم علاقه‌مند اکثر ابیات آنان را حفظ نموده‌اند و در موارد مختلف مطالعه و ارجاع بدان‌ها استناد می‌نمایند. در ادبیات فارسی این قبیل استادان زیادند؛ ولی به ظاهر علامه محمد اقبال لاهوری (در زمان چاپ این کتاب) سومین شاعر بزرگ فارسی است که بعد از فردوسی و مولوی، این کشف الابیات کلیات فارسی وی ترتیب یافته است. اهمیت اقبال از جهان مختلف برای مردم پاکستان محتاج هیچ تفسیر و توضیح نیست. او شاعر ملی است و یکی از بانیان این کشور. روش کار در این کتاب مانند کشف‌الابیات‌های شاهنامه و مثنوی مولوی است. گردآورندگان تنها چند کله آغازی هر مصرح اقبال را به ترتیب الفبا نوشته‌اند. البته در مواردی که توارد و یکسانی بودن کلمات مشهود بوده، کلمات بیشتر و حتی مصرع کامل هم نقل شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

658982692aa2c.jpg

سرایندگان شعر پارسی در قفقاز

عزیز دولت آبادی

این کتاب دارای چهار فصل و مجموعا دربرگیرنده زندگی و آثار ۲۲۷ نفر از پارسی سرایان قفقاز است. هر فصل به شاعران یک منطقه قفقاز (آران، ارمنستان، داغستان، گرجستان) اختصاص یافته است. نخستین شاعری که زندگی و احوالش در این مجموعه معرفی شده، «ابوالعلای گنجه ای» متوفی به سال ۵۵۴ ه.ق و آخرین آنها، «ناظم ایروانی» متولد سال ۱۳۴۲ ه. ق است. در پایان کتاب نیز فهرست ماخذ و منابع به ترتیب الفبایی تخلص یا نام مولفان آمده است.

6586f23ad5ed1.jpg

دنیای شاعران

عزت الله همایونفر

( ...وحشي در اشعار خود بيشتر توجّه به روحيّات داشته و بيان احساسات دروني خويش و سينة آتش افروز و دل پرسوز خويش را مي‌نمايد. قصايد وحشي داراي مرتبة بلند است و غزليّات، حكايتي از دل پردرد او. دو مسمّط دل‌پذير از او به يادگار باقي مانده كه بسيار مشهور است، امّا به حكم انصاف، وحشي بهتر از هر كس توانسته است از نظامي تقليد بنمايد و خلدبرين را كه در مقابل مخزن‌الاسرار نظامي ساخته، بهتر از سايرين پرداخته است.)

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6083f0246df78.png

کلیات فارسی شبلی نعمانی

شمس العلاماء علامه محمد شبلی نعمانی یکی از نویسندگان بزرگ و محققان نامی شبه قاره است که به زبان اردو آثار ارزنده‌ای به وجود آورده و پیرامون وسایل آموزش و پرورش، زندگانی حضرت رسول (ص)، سیرت بعضی از بزرگ‌مردان تاریخ اسلام، زبان و ادب اردو و فارسی و عربی، تاریخ ادبیات فارسی و مباحث کلامی و .... داد تحقیق داده است. او قریحه شاعرانه و عاشقانه و ذوق بس سرشاری داشته که این امر کتب و مقالاتش را نسبت به آثار معاصرین بزرگ وی دلاویز کرده است. در این کتاب مجموعه‌ای از اشعار او از کتب و رسالات و مقالات مختلفش گردآوری شده که در حدود 1800 بیت دارد.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
60004c2264636.jpg

یادداشتهای پراگنده

مجموعه یادداشتهای پراکنده که در سال 1910 نوشته شده بیشتر جنبه ذوقی را در اقبال نشان می‌دهد. در این مختصر 125 موضوع مختلف و شش کلیشه فراهم آمده است. این دفتر می‌تواند نشان دهنده علاقمندی نویسنده به مسائل اسلام، تاریخ اسلام، فلسفه، جامعه‌شناسی، ادبیات اردو، انگلیسی، آلمانی، عربی، فارسی، مطالعه ادیان و فرهنگ و تمدن باشد

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب