تاریخ عالم رشیدالدین به دو بخش بزرگ تقسیم می‌شود که مشتمل بر چهار فصل است. در این کتاب به معرفی قسمت مربوط به تاریخ مغرب‌زمین تحت عنوان «تاریخ افرنج و ذکر پایان و قیاصره که پادشاهان افرنج‌اند» مبادرت شده است. این بخش مشتمل بر دو قسم است که هر یک دارای چهار باب می‌باشد که در این کتاب فقط به باب سوم و چهارم از قسم دوم تاریخ افرنج بسنده شده است. موضوع این بخش نیز نظری است به وضع جغرافیای سیاسی و سیاسی ممالک مغرب‌زمین و چگونگی و خصوصیات آنها.

منابع مشابه بیشتر ...

644fa6526bd3f.png

جامع التواریخ: از آغاز سلطنت هلاکوخان تا پایان دوره غازان‌خان (جلد دوم)

رشیدالدین فضل الله همدانی

عظیم‌ترین شاهکار تاریخی که در عصر مغول به رشته تألیف درآمده و بزرگ‌ترین آثار ادبیات ایران کتاب «جامع التواریخ» تألیف خواجه رشیدالدین فضل‌الله است که شامل خصوصیات زندگانی و احوال مغول و عصر تسلط اینان است. این کتاب به امر غازان‌خان و اولجایتو در تحت سرپرستی وزیر معروف همدانی در سال 710 هـ.ق فراهم آمده و شامل سه مجلد است: جلد اول در تاریخ مغول، جلد دوم در تاریخ عمومی و عالم بنام اولجایتو، جلد سوم در جغرافیا. جلد سوم گویا از بین رفته یا تألیف نشده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60f98512d5788.jpg

سوانح الافکار رشیدی

رشیدالدین فضل ‌الله همدانی

از رشیدالدین فضل الله پسر عماد الدوله ابوالخیر پسر موفق الدوله عالی همدانی وزیر دانشمند روزگار مغولان در ایران چندین نامه به یادگار مانده که شمس الدین ابرقوهی گویا هنگام وزارت خود او تا وزارت فرزندش غیاث الدین محمد به تدوین آنها پرداخته و آن را بنام همان غیاث الدین ساخته و آن را سوانح الافکار رشیدی نامیده است. در آن پنجاه و چهار بند یا نامه آن از دیگران است به رشید و دیگر نامه‌ها از رشید است به فرزندان خود و به دانشندان و دیوانیان. این نامه‌ها چنانچه می‌بینیم از رهگذر تاریخ اجتماع و فرهنگ آن روزگار بسیار باارزش دارد و نکته‌هایی را روشن می‌سازد

نثر/نامه‌نگاری
کتاب
58c3162a8ea7c.jpg

جامع التواریخ

رشیدالدین فضل ‌الله همدانی

رشیدالدین فضل ‌الله همدانی سیاستمدار دوره ایلخانیان به درخواست غازان خان، جامع التواریخ را نگاشت و پس از درگذشت غازان خان آن را به اولجایتو تقدیم کرد. جامع التواریخ یا تاریخ رشیدی از آثار ارزشمند و کهن فارسی در رابطه با اساطیر، باورها، تاریخ و فرهنگ قبایل ترک و مغول و همچنین تاریخ پیامبران از حضرت آدم تا حضرت محمد (ص)، تاریخ ایران تا پایان دوره ساسانی و سایر اقوام است. غازان خان اسناد بسیاری را در اختیار رشیدالدین قرار داد و دانشمندان مطلع از تاریخ و فرهنگ ترک و مغول را به همکاری با او گماشت. نتیجه آن شد که تا امروز جامع التواریخ مهمترین منبع تاریخی اقوام و حکومت‌های ترک و مغول است. این کتاب که از لحاظ دقت و صحت تاریخی ارزش بسیاری دارد، دامنه وسیعی از مطالب را بیان نموده و از نظر دسترسی به منابع شفاهی درخور توجه است. نثر آن ساده و روشن است اما واژگان ترکی و مغولی بسیاری دارد. کتاب حاضر از دو مجلد تشکیل شده و به همت احمد آتش (1917- 1966 میلادی ترکیه ) آماده گردیده است، بخش نخست آن مربوط به تاریخ سلطان محمود و اسلاف و اخلاف او و تواریخ دیالمه، آل بویه و آل سامان است. بخش دوم آن نیز به تاریخ آل سلچوق اختصاص یافته است. این کتاب در سال 1362 توسط نشر دنیای کتاب روانه بازار شد.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب