پژوهش درباره زبان‌ها و داستان‌ها و آیین‌ها و شیوه‌های زندگی مردمان این سرزمین، آینده‌ای نویدبخش را درباره پژوهش‌های ایرانی می‌دهد؛ آواهای نویدبخش که کم‌کم آهنگی بزرگ و باشکوه را از نگرش و پژوهش در همه ریشه‌های ارزش‌ها و آیین‌های کهن نغمه‌گر خواهد بود. یکی از ویژگی‌های اینگونه نامه‌های ایران و از آن میان این کتاب که بر دست یک نویسنده پاک‌نهاد از لرستان نوشته شده این است که صداقت و راستی ویژه لر در آن موج می‌زند و به سخنی دیگر در آن، دانش با شرم و آزرم و احساسات یک لر آمیخته است. در این کتاب ابتدا قصه‌ها و افسانه‌هایی از سرزمین لرستان آورده شده است. سپس به مراسم‌ها و بازی‌های مخصوص این منطقه پرداخته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

63b17c22ab6c3.png

مجموعه مقالات نخستین همایش بازی، فرهنگ، جوانان

گروهی از نویسندگان

این کتاب حاصل تأمل و تعمق پژوهندگانی است که از منظرهای متفاوت به «بازی»، «فرهنگ» و جوانان و اهمیت آن نگریسته‌اند. عناوین برخی از نوشتارهای کتاب بدین ترتیب است: نقش بازی‌ها در رشد و مهارت‌های روان‌شناختی کودکان/ محمد خبیری، «بیل‌گردانی» آخرین بازمانده یک ورزش پهلوانی و آیینی در «نیمور» محلات/ مرتضی فرهادی، بازی و هنر/ اردشیر صالح‌پور، بازی‌های کودکان ایران و جهان و پیوند فرهنگی آنها/ سیداحمد وکیلیان، کتاب‌شناسی بازی/ مهرالزمان نوبان، روان‌درمانی براساس بازی‌های کودکان/ جواد انصافی و .... .

6182973c79eab.jpg

بازی های محلی فارس

ابوالقاسم فقیری

کتاب "بازیهای محلی فارس" که بوسیله ابوالقاسم فقیری کارشناس فرهنگ عامه تالیف و گردآوری شده و توسط این اداره کل چاپ و منتشر شده است مجموعه ایست از بازیهای بومی این استان، که هر بازی با عنوان اصیل و بکر خود و با نثری ساده و بی‌تکلف در آن جای گرفته‌ است و ضمن آنکه نمونه‌ای از فرهنگ ملی و سنتی گذشته ماست، خود عامل پیوستگی تازه و استواری میان فرهنگ کهن و بومی ما و تازگیهای فرهنگ پرتحرک امروزی است و باز ضمن آنکه دفتر دانشی از گذشته سنتی ماست می‌تواند قابل استفاده برای جوانان امروز و به نوعی قابل انطباق بازندگی اجتماعی آنان باشد.